Logistieke hub te Boedapest bevordert handel met Europa

De in 2012 opgerichte ‘Central European Trade and Logistics Cooperation Zone (CECZ)’ te Boedapest is een handelsknooppunt dat de samenwerking bevordert tussen Hongaarse en Chinese bedrijven maar ook die tussen China en de andere landen van Midden- en Oost Europa.

Experience Center van Central European Trade and Logistics Cooperation Zone

De Central European Trade and Logistics Cooperation Zone (CECZ) te Budapest werd opgericht in 2012 en kadert in de nieuwe zijderoutes. Na tien jaar is het een tweerichtingsplatform geworden voor Chinese en Europese ondernemingen die samenwerken op het vlak van expo’s en handel; logistiek, opslag en nijverheidsinvesteringen. CECZ is de eerste Chinese buitenlandse samenwerkingszone met nationale erkenning. Door zijn geografische ligging is de hub ideaal gelegen voor logistiek. CEO Wu Jiang heeft de ontwikkeling mee gemaakt sinds het begin.

Logistiek

Een mijlpaal was de aankomst in juni 2017 van de eerste vrachttrein Changsha-Budapest die 41 containers bevatte. Wu legt uit dat het toen de eerste trein was die de EU binnenkwam via Oekraïne en zo de congestie aan de grens tussen Polen en Wit-Rusland vermeed. Ondertussen werkt  CECZ samen met treinoperatoren van routes die steden zoals Xi’an, Jinan, Guangzhou en Linyi verbinden met Boedapest. Op 10 januari 2017 werd door COSCO en CECZ de ‘China-Europe Land-Sea Express Line’ ingehuldigd. Goederen uit Ningbo werden naar de haven van Piraeus gestuurd en vonden verder via het spoor hun weg naar Boedapest onder meer door toedoen van logistiek provider Ghibli.  Deze was een van de eerste om zich te vestigen in CECZs Logistieke zone van Boedapests Csepel haven . Ondertussen groeide Ghiblis stapeloppervlakte er van 15.000 m² in 2013 tot 55.000 m² in 2021. Meer recent werd op 21 oktober 2030 een regelmatige luchtvrachtroute geopend tussen Zhengzhou en Budapest.

Uitbreiding

Het voorbije decennium werd CECZ voortdurend uitgebreid. Momenteel bezit het tentoonstellingsruimte in Boedapest en twee logistieke zones namelijk een in de Csepel haven en de andere in de Duitse haven Bremen. Voorts is het ook actief in industriële investeringen. In 2021 bedroeg de cumulatieve portefeuille daarvoor $ 135 miljoen. Het is de thuisbasis voor 175 ondernemingen waaronder 50 Chinese houdsterbedrijven die instaan voor een handelsvolume van $ 2,7 miljard en voor $ 4,2 miljard export. Huawei, Wanhua, Bosch, Siemens, Audi, Samsung e.a. zijn actief in CECZ. Met de snelle ontwikkeling van grensoverschrijdende e-commerce, is het CECZ ook actief betrokken bij de bouw van buitenlandse magazijnen en ondersteunt het daar de logistieke diensten. ‘We hopen diensten te verlenen voor de projecten van het BRI door meer handels- en logistieke parken te bouwen”, aldus nog Wu

Xinhua

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *