Logistieke kosten moeten nog lager

De logistiek zal tegen 2027 360 miljard waard zijn, maar de logistieke kost die dit jaar 13,4 miljard yuan of 14,1 % van het bnp bedroeg, moet tegen dan verder naar beneden tot 13,5%. Dit staat in een actieplan om de logistieke kosten te verlagen en zo de economische efficiëntie te verbeteren. McDonald’s speelt al in op de noodzaak om een slimme toeleveringsketen uit te bouwen door het aanwenden van digitale productiviteitstools.

Werkers in automatische intelligente opslagbasis van Cainiao in Guangzhou Foto Xinhua Disclaimer

Het plan voor de logistiek gaat zowel uit van de CPC en van de regering. . Het richt zich op het optimaliseren van de toewijzing van logistieke middelen in het hele land, het maximaliseren van de efficiëntie en voordelen, het verbeteren van de organisatie en operationele efficiëntie van logistiek, het bevorderen van de integratie en innovatie van logistiek met verschillende sectoren en het versterken van de coördinatie en ondersteuning van belangrijke elementen. Meer bepaald moet de verhouding tussen de kosten van de sociale logistiek en het BBP teruggebracht tot ongeveer 13,5% in 2027. Tegen 2027 verwacht het land de structuur van het goederentransport verder te optimaliseren en het nationale logistieke knooppuntensysteem evenals het moderne logistieke servicenetwerk te versterken. Dan zou volgens een rapport van de China Federation of Logistics and Purchasing het totale volume van de sector 360 biljoen yuan bedragen, terwijl de logistieke kosten in de eerste drie kwartalen van 2024, 13,4 biljoen yuan bedroegen en de verhouding tussen logistieke kosten en BBP 14,1 %.

Om de doelstellingen te halen worden hervormingen bij de spoorwegen en de markt voor wegvrachtvervoer bevorderd, de openheid en interconnectiviteit van logistieke gegevens gestimuleerd, de opbouw van een modern toeleveringssysteem versneld en het moderne commerciële logistieke systeem verbeterd. China zal het vervoer van bulkgoederen optimaliseren, internationale toeleveringsketens versterken en toonaangevende bedrijven in de moderne logistiek stimuleren. Het plannings- en capaciteitstoewijzingsmechanisme voor de goederentrein tussen China en Europa zal worden verbeterd. De hardware en activiteiten van de logistiek zullen verder worden gedigitaliseerd, aldus het plan en dit met de nadruk op de ontwikkeling van nieuwe faciliteiten zoals slimme wegen, havens en logistieke hubs en parken. Het land zal nieuwe logistieke modellen aanmoedigen die integreren met de platformeconomie, de economie op lage hoogte en autonoom rijden. Tevens zal het gebruik van technologieën zoals onbemande voertuigen, boten, drones en magazijnen bevorderd, aldus het plan. Er zal ook steun worden gegeven om logistieke hubs, magazijnen en transportfaciliteiten groener te maken. Logistieke verpakkingen zullen in volume worden gereduceerd en beter recycleerbaar worden gemaakt.

McDonald’s China

McDonald’s werkers in Hubei Smart Food Industrial Park Foto: Xinhua Disclaimer

McDonald’s China heeft op de China International Supply Chain Expo te Beijing de vooruitgang van zijn slimme toeleveringsketenproject getoond.  McDonald’s China heeft meer dan 6.500 restaurants en jaarlijks worden meer dan 2.000 logistieke voertuigen ingezet voor de toeleveringsketen.. Chief supply chain officer Jim Shi zei dat het bedrijf en zijn leveranciers een slimme toeleveringsketen uitbouwen door digitale productiviteitstools te ontwikkelen. Tijdens de expo kondigde het bedrijf de landelijke uitrol aan van het ‘One Case, One Code’-project, waarbij geavanceerde technologieën van Cainiao worden geïntegreerd. McDonald’s China maakt zo gebruik van RFID (radiofrequentie-identificatie) en andere technologieën om een unieke digitale identiteit toe te kennen aan elke productverpakking. Daardoor worden digitale samenwerking en nauwkeurig beheer in de hele toeleveringsketen verbeterd. De efficiëntie van de restaurantontvangst en de inventariscontrole is bijvoorbeeld met meer dan 30% verbeterd en inventarisinformatie is zichtbaar in de hele keten. Productie en logistiek worden mogelijk gemaakt door een flexibelere planning van vraag en aanbod.
McFarm is het platform voor traceerbaarheid en consumentenbetrokkenheid dat de herkomst van verse, natuurlijke ingrediënten laat zien Het heeft va livestream tours en video’s meer dan 34 miljoen kijkers bereikt. Daarnaast zullen 20 restaurants in 15 steden worden omgevormd tot McFarm-thema-locaties die de consumenten in contact brengen met groene landbouw.
Sinds de lancering in 2023 van het regeneratieve landbouwplan met negen leveranciers, heeft McDonald’s China in 2024 bijna 5.000 boeren opgeleid. Dit jaar introduceerde het bedrijf in juni zijn eerste kooivrije kippenlogo, waarmee het dierenwelzijn wordt bevorderd. Wit gevederde kippen die kooivrij worden gefokt, lopen dagelijks meer dan 1000 stappen en worden gehuisvest in schone, temperatuurgecontroleerde omgevingen.. Zichtbaarheid van gegevens over de hele keten en traceerbaarheid versterken de voedselveiligheid en kwaliteit verder met geavanceerde technologische waarborgen, aldus het bedrijf..

Bron: China Daily