Lokale overheden delen voor 4 miljard ¥ kortingsbonnen uit

40 steden delen op dit ogenblik aan hun bewoners in totaal voor 4 miljard yuan aan consumptiebonnen uit. Bedoeling is zo vlug mogelijk het verbruik weer op gang te krijgen. We bekijken eerst Hangzhou dat een voortrekkersrol speelt.

De stad Hangzhou heeft al voor 29 miljoen yuan (¥) aan kortingsbonnen uitgedeeld. Dit heeft op 3 dagen het verbruik opgedreven met 453 miljoen ¥. Het lokaal bestuur heeft aangekondigd dat het om het verbruik te stimuleren voor 500 miljoen consumptiebonen zal toekennen: 15 miljoen aan hulpbehoevenden en 485 miljoen te gebruiken via platformen met digitale betaling. De eerste golf van bonnen was geldig tot 2 april. Voor elke uitgave van meer dan 40 ¥ bij de erkende verkooppunten kan de gebruiker 10 ¥ krijgen van de overheid. De verkooppunten variëren van straatverkopers, supermarkten of buurtwinkels tot restaurants. Elke gebruiker kan zo tot in totaal voor 50 yuan aan kortingbonnen gebruiken.

Bedoeling is het vertrouwen van de gebruikers te herwinnen, dus het verbruik te stimuleren en zo ook de opgang van de nijverheid in de hand te werken. Op de kortingbonnen wordt een datum van geldigheid vermeld zodat het geld wel moet uitgegeven worden. Ook de niet hukou houders krijgen ze. Hangzhou zou tot voor 1,68 miljard yuan digitale kortingsbonnen willen gaan voor zijn 6 miljoen handelaars.

Andere

Volgens International Financial News hebben 40 andere steden al in totaal voor 4 miljard ¥ aan consumptiebonnen toegekend. Cijfers van het National Bureau of Statistics wezen immers uit dat het verbruik gedurende de eerste twee maanden met meer dan 20% was gedaald. In de catering bedroeg de achteruitgang zelfs 43% op jaarbasis. Naast Hangzhou zijn ook al andere steden gevolgd zoals Qingdao, Xiamen, Hefei en Shaoxing. Nanjing heeft al voor 318 miljoen bonnen toegekend en de domeinen gaan van catering, sport, toerisme tot welzijnsvoorzieningen voor buurten met laag inkomen. Om een bon van 100 ¥ te gebruiken dient daar voor 150 ¥ te worden gespendeerd via Alipay. In de stad Ningbo heeft kleinhandelsketen Suning voor 500 miljoen yuan bonnen uitgedeeld om goederen online of offline te kopen bij de keten. Het initiatief kwam er nadat de stad Ningbo in samenwerking met een meerdere bedrijven een verkoop campagne lanceerde met in totaal voor 20 miljard aan bonnen. De stad Jinan heeft voor 20 miljoen ¥ aan bonnen uitgevaardigd om het spenderen aan cultuur en toerisme te bevorderen.

Digitaal

De stad Jiaxing vaardigt voor 200 miljoen kortingbonnen uit waarvan er 150 miljoen ingewisseld kunnen worden via WeChat Pay. In Hunan heeft de Hunan Federation of Trade Unions aangekondigd dat werknemers en leden ook bonnen zullen krijgen om in 340.000 verkooppunten te gebruiken met WeChat Pay. In Guangxi worden ze verschaft van 26 maart tot 26 mei met een dagelijkse hoeveelheid voor bewoners en toeristen. Te Foshan dat voor 10 miljoen elektronische bonnen heeft toegekend, loopt het initiatief met Alipay en worden vier rondes gepland. In de eerste ronde zullen 300.000 bonnen worden uitgegeven die 30 miljoen¥waard zijn en deze kunnen uitgegeven worden in de gewone winkels, restaurants en het toerisme.

Global Times, China.org, Xinhua, SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *