Goederentreinen rijden nu van London naar Yiwu in China. Begin dit jaar was in de Britse hoofdstad de eerste trein vanuit China aangekomen. Het vrachtvervoer per trein geeft vorm aan nieuwe zijderoutes die Europa en China met elkaar verbinden. Nederland en België zitten in het netwerk.
De eerste vrachttrein met Britse producten voor China is op 10 april van bij Londen (Stanford-le-Hope, Essex) vertrokken. De bestemming is de stad Yiwu (Zhejiang, O.China), die intussen wereldberoemd is om zijn productiebedrijven.
Londen- Yiwu
De trein zal door Europa rijden met 32 containers, geladen met melkpoeder vitaminen en verpakkingen frisdrank. Het vertrekstation was de terminal van DP World (Dubai Ports World). Na de Kanaaltunnel gaat de trein via Frankrijk, België, Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan. Het traject is 12.000 km lang en de reis duurt 18 dagen. Onderweg moet er een aantal keer op treinsporen van verschillende breedte worden overgeschakeld. Bij de firma’s die van de dienst gebruikmaken hopen en verwachten ze dat er snel een regelmatige spoorverbinding komt tussen Groot-Brittannië en China. Een verbinding van eens per twee weken zou goed zijn. Volgens sommige managers is dit transport nauwelijks duurder dan dat over zee, maar gaat het veel sneller. In januari arriveerde de eerste Chinese goederentrein in London. Nu gaat het dus de andere richting uit.
Het netwerk
London is de 15e Europese stad op een zich uitbreidend netwerk van bestemmingen voor vrachtverkeer met China. In 2015 werd het plan geopperd om jaarlijks driehonderd treinen via Rusland naar Europa en uiteindelijk Rotterdam te laten rijden. Intussen komen er al regelmatig containertreinen in de Nederlandse havenstad aan. Het streefcijfer is aangepast.
Naar Rusland
Op 11 april is de lijn van Dongguan (Guangdong, Z.China) naar Vorsino, (W.Rusland) geopend. De afstand is 11.000 km en die zal worden afgelegd in twee weken. Dat is een derde van de tijd die een zeereis tussen de twee bestemmingen zou kosten. De kosten zijn de helft van een transport per vliegtuig. De handel tussen de provincie Guangdong en Rusland neemt sterk toe. Van Dongguan gingen vorig jaar meer dan 6.000 ton goederen naar Rusland. Het gaat om tablet-pc’s, mobieltjes, airconditioners, lampen, auto-onderdelen, schoenen en speelgoed.
Naar Hongarije
Op 1 april vertrok de eerste vrachttrein van Xi’An naar Boedapest. De lijn gaat van Shaanxi (N.W.China) naar Hongarije (C.Europa). De 41 wagons vervoerden kleren, speelgoed, huishoudelijke apparaten en elektronica. De meeste goederen kwamen uit de fabrieken in Yiwu. De spoorlijn loopt door de Alataw Pass in Xinjiang en rijdt via Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland en Polen naar Hongarije. De reis is 9300 km lang en duurt 17 dagen. Dat is bijna een maand korter dan de route over zee en vervolgens land. Vanuit Xi’an zijn sinds november 2013 al meer dan 300 vrachttreinen naar Centraal-Azië en Europa gereden met vele duizenden tonnen goederen.
Nieuwe Zijderoutes
Elke spoorweg is een deel van het Belt and Road Initiative (BRI, de nieuwe Zijderoutes) en een stap vooruit voor dit reusachtige netwerk dat Europa en Afrika op Azië zal aansluiten. De ambitie van de deelnemers aan het BRI is om handel, transport, productie en cultuur van een groot aantal landen te laten samenwerken tot wederzijds voordeel. Het initiatief is in eerste instantie van China uitgegaan. Volgens Chinese diplomaten is het een project dat aan wereldhandel een nieuwe stimulans kan geven. Het gaat in tegen de tendens van het protectionisme en het geeft de deelnemers vertrouwen in elkaar en in de toekomst. Europese ambtenaren zoals de Britse diplomaat die nu aanwezig was bij de inhuldiging van de lijn Londen – Yiwu hopen dat het banen zal opleveren.
Xinhua, BBC
video Xi’an – Boedapest