De luchthavens van Shenzhen en Guangdong zagen de voorbije maand het aantal passagiers en de hoeveelheid vracht toenemen. Dit staat in schril contrast tot de luchthaven van Hongkong die achteruit ging. Ook andere sectoren van de economie in Hongkong hebben te lijden van de rellen.
De luchthaven van Shenzhen zag het aantal passagiers in augustus stijgen met 9,2% en de hoeveelheid vrachtvervoer met 7,2%. Ter vergelijking: het aantal passagiers van de luchthaven van Hongkong daalde dezelfde maand met 12% tot 6 miljoen, de scherpste daling sinds 2009. Het vrachtvervoer verminderde met 11,5% in vergelijking met dezelfde maand het jaar voordien. Dat correspondeert met eerdere gegevens van luchtvaartmaatschappijen Cathay Pacific en Cathay Dragon die vorige maand 11,3% minder passagiers vervoerden en 14% minder vracht.
De luchthaven van Guangdong heeft vorige maand met 6,5 miljoen passagiers voor het eerst Hongkong overvleugeld. Het cijfer betekende een vooruitgang met 3,4% in vergelijking met het jaar voordien. Het vrachtvervoer in Guangdong ging er met 7,1% op vooruit. Terwijl de aandelen van Cathay Pacific dit jaar met 6% daalden, stegen die van de luchthaven van Guangdong met 102% en deze van Shenzhen met 38%.
De drie luchthavens liggen hoogstens 150 km van elkaar. Zoals bekend wordt Hongkong geteisterd door rellen waarbij de luchthaven een paar dagen gesloten was. Vorig jaar vervoerde de luchthaven van Hongkong 74 miljoen passagiers, Guangzhou 69 miljoen en Shenzhen 49 miljoen. Shenzhen bouwt echter een nieuwe landingsbaan van 1,3 miljard $ zodat de luchthaven tegen 2030 waarschijnlijk 80 miljoen passagiers aankan.
Kleinhandel
De South China Morning Post meldt dat tientallen Hongkongse kleinhandelaars als gevolg van dalende verkoop tegen het einde van de maand van plan zijn hun winkel te sluiten wat voor duizenden tot werkloosheid zou kunnen leiden. Volgens AMAC Human Resources Consultants hebben 20 tot 30% van de kleinhandelaars hun voltijds personeel gevraagd onbetaald verlof te nemen.
Het ziet er dus niet goed uit in het vooruitzicht van de gouden week rond de Chinese nationale feestdag op 1 oktober. Vorig jaar trok Hongkong 1,2 miljoen toeristen uit de rest van China aan tijdens de feestweek. Al in augustus daalde het aantal toeristen uit het vasteland met 40%. Volgens eerdere cijfers van het Hongkongse bestuur daalde de kleinhandelsverkoop in juli met 13%. Volgens The Cosmetic and Perfumery Association of Hong Kong die 200 leden telt, viel de verkoop met 40% terug sinds het uitbreken van de rellen.
Rating
Als gevolg van de voortdurende rellen heeft het ratingsbureau Moody’s de Hongkongs rating over de toekomst en vooruitzichten op negatief geplaatst. De rating voor de huidige toestand blijft onveranderd en dit in tegenstelling tot Fitch die de rating over de huidige toestand ook naar beneden had bijgesteld. Fitch was het eerste ratingbureau dat de status van Hongkong naar beneden bijstelde na het uitbreken van de rellen. De Financial Times weet nog te melden dat veel investeerders hun goud uit Hongkong weghalen ten voordele van Singapore en Zwitserland.
SCMP, FT
.
Wie wil een HK piloot in de cockpit dan? Straks eindigen passagiers als as net als in de WTC. Piloten die vliegtuigen als raketten gebruiken. Misschien moet China elke HK piloot die in het Chinese luchtruim wil vliegen met een straaljager begeleiden voor het geval dat ze zulke vliegtuigen moeten neerschieten. Chinese luchthaven hebbens geen uitleveringsverdrag met de VS dus het is veiliger om te landen voor een tussenstop. Want je wil niet eindigen als Snowden. Vliegtuigmaatschappijen hebben allemaal een politieagent in vermomming voor het geval van een hijack. Wanneer een paar piloten of een stewardess openlijk de info van die agenten op internet zetten is het nog de vraag of je zulke HK maatschappij wilt nemen.