Bijna 62 % van de Chinese steden in een onderzoek van het Milieuministerie had woensdag te lijden van luchtvervuiling. Er wordt opgetreden tegen bedrijven en autobezitters die de milieuregels negeren.
Het ministerie baseerde zich op de air quality index (AQI), een meting die de afwezigheid van luchtvervuiling aangeeft. Hoe hoger het cijfer, hoe erger de situatie is.
Controleresultaten
Er werden controles uitgevoerd in 338 steden en in 7,1 % hiervan, onder andere in Tianjin, was er sprake van ernstige vervuiling. Dit wil zeggen dat er een air quality index (AQI) van meer dan 300 werd genoteerd. De AQI was tussen 201 en 300 in nog eens 24,9 % van de gevolgde steden. Dat is een zware vervuilingsgraad. In deze groep zat Beijing. De overige 15,1 %, die waar de ambtenaren van het ministerie van Milieubescherming een matige luchtvervuiling vaststelden, hadden een AQI van 151 tot 200. Hangzhou (kustprovincie Zhejiang) was er een van. Daarnaast werd er een lichte vervuiling (AQI 105 tot 150) gemeten in 14,8 % van de betrokken steden. Changchun in de noordoostelijke provincie Jilin was daarbij.
Wintersmog, een bedreiging
Het gaat hier om de zogenaamde wintersmog. Die tast elk jaar in een groot aantal steden de kwaliteit van het leven aan en bedreigt de gezondheid. Het publiek maakt zich dan ook grote zorgen over deze plaag en de mogelijke gezondheidsgevolgen op lange termijn. De nationale regering probeert het probleem tegen te gaan door verouderde vormen van productie af te schaffen. Een andere maatregel is de inzet van inspectieteams bij belangrijke bedrijven. Daar wordt nagegaan of de bedrijfsleiding milieumaatregelen laat toepassen en hoe dat gebeurt.
Vervuilers betrapt
Alweer volgens het ministerie van Milieubescherming hebben tien inspectieteams een aantal bedrijven betrapt. Die fabrieken waren ondanks een tijdelijk verbod blijven produceren. Sommige hadden zich op een andere manier niet aan de regels gehouden die de schadelijke luchtvervuiling moeten beperken. Ook eigenaars van voertuigen waren in gebreke gebleven. Het ministerie noemde geen specifieke aantallen. Het zou gaan om ‘meer dan’ 500 bouwwerven en landbouwbedrijven, chemische bedrijven en staalfabrieken. De bestuurders van ‘ongeveer’ 10.000 voertuigen waren in overtreding. Zij hebben allen sancties gekregen. Het is niet bekend welke. De snelwegen in Shijiazhuang, de hoofdstad van Hebei en die in en om een beperkt aantal andere steden zijn gesloten.
Plaatselijke milieuautoriteiten hebben opdracht gekregen een databank bij te houden van tweedehandsvoertuigen en de uitstoot die ze veroorzaken. Teststations van de autokeuring moeten gegevens aan elkaar doorgeven. Zo wil men voorkomen dat vervuilende auto’s verder doorverkocht worden.
Alarm
Sinds Nieuwjaar is alarmfase oranje (de op een na hoogste) van kracht in grote delen van het noorden, oosten en centrum van China. Lucht- en autoverkeer is verstoord. De metingen in de noordelijke steden en vooral in de provincie Hebei overstegen vele malen het niveau dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als veilig voor de gezondheid beschouwt. Dat is 25 microgram van fijn stof PM2.5 per kubieke meter. Deze uiterst kleine deeltjes beschadigen het longweefsel. China hoopt dat door een aangekondigd koudefront vanaf 8 januari de situatie zal verbeteren.
Altijd weer: ‘wat te doen?’
Ook dit jaar wordt duidelijk wat voor een grote uitdaging dit is voor het land. China zal meer dan 340 miljard euro in hernieuwbare energie investeren tegen 2020. Het land wil, zoals bekend, minder afhankelijk worden van kolen als energiebron. Essentieel: volgens de overheid zal de investering meer dan dertien miljoen banen in de energiesector opleveren. Eerder vernamen we dat er voor 137 miljard euro gaat naar de ontwikkeling van zonne-energie. Volgens experts genoeg voor duizend zonneparken. Verder wil de overheid voor 96 miljard euro investeren in windmolens en 69 miljard euro in waterkracht. De rest van het bedrag gaat naar geothermie en getijdenenergie. De Chinese regering pakt het probleem nu dus terecht aan met alle mogelijke middelen. Verheugend is de toenemende openheid waarmee ook de officiële Chinese media over het probleem berichten. Ook al gebeurt het nog onvolledig.
China Daily Asia, Wikipedia, Morning Star, Nu.nl, Deredactie.be