Luik heeft de eerste vrachtvluchten tussen China en Europa voor Alibaba gerealiseerd. De Europese topman is positief: Luik is nu al een van de vijf knooppunten van het e-commercebedrijf.
Luik lijkt inderdaad Alibaba’s eerste logistieke hub in Europa te worden.
Bevestiging
General manager voor Europa Terry von Bibra heeft dat bevestigd. Hij wijst er ook op dat er sinds enkele dagen al vliegtuigen met bestellingen heen en weer gaan tussen Hangzhou en de Belgische stad. Er komt een magazijn van 380.000 vierkante meter.
Hongkong, Dubai, Kuala Lumpur, Moskou en Luik: dat zouden de huidige knooppunten zijn in het mondiale netwerk van Cainiao, de logistieke dochter van Jack Ma’s bedrijf.
Strategie van de spanning
Even was er twijfel: had Nederland het contract niet voor de neus van België weggekaapt? De Nederlandse premier Mark Rutte leek daarin geslaagd te zijn met een charme-offensief richting de Chinese internetgigant. Dat er nu blijkbaar ondubbelzinnig is gekozen voor Luik-Bierset betekent echter niet dat De Nederlandse overheid met zijn diplomatie geen resultaten heeft binnengehaald.
Volgende bedrijf?
Von Bibra doet er wat geheimzinnig over. Sommige van zijn uitspraken houden er de spanning in: ‘de uitbreiding van Alibaba in Europa zal niet in Luik eindigen’. Alibaba zal naar eigen zeggen 13 miljard euro investeren in een mondiaal logistiek netwerk. Een andere bron van spanning is dat er volgens Christian Delcourt, de woordvoerder van Luik-Bierset, nog altijd geen contract voor de lange termijn is getekend.
Blij België
Er wordt uiteraard ook gehoopt op een fors aanbod van arbeidsplaatsen, ook bij ander ondernemingen dan Alibaba zelf. Vooral de Luikse burgemeester Demeyer rekent zich al rijk. Volgens de directeur van Liège Airport, Luc Partoune, geeft een aantal kenmerken van zijn luchthaven de doorslag. ‘Alibaba heeft ons verkozen voor de flexibiliteit, de kwaliteit, de locatie en het feit dat we 24 uur op 24 uur, zeven dagen op zeven open zijn’.
Bronnen: De Tijd, rtbf.b, brusselstimes.com, Caixin