Taarten en cake zijn een onlosmakelijk onderdeel van onze materiële cultuur, b.v. als de zoete begeleiding van een kopje bittere koffie. De synergie van cafeïne en suiker geeft lichaam en geest nieuwe kracht. Toen koffie aan zijn enorme opmars in China begon, kon de taartcultuur niet achterblijven. Dit is het verhaal van China’s meest opmerkelijke taartmaker.
Een filiaal van Holiland; foto Holiland (disclaimer)
Luo Hong
De in 1967 in Sichuan geboren Luo Hong raakte al op jonge leeftijd geïnteresseerd in de fotografie. Hij maakte er zijn beroep van en werd een succesvolle fotojournalist. Toen zijn moeder haar eerste verjaardag na haar pensionering ging vieren, wilde Luo haar met een speciale taart verassen. Hij kon echter nergens de taart vinden die hij in gedachten had. Hij schraapte al zijn geld bij elkaar, kocht een bakkerij, en begon zelf te experimenteren tot hij de ideale taart gebakken had. Taarten bedenken werd zijn tweede beroep en in 1992 richtte hij in Lanzhou, de hoofdstad van de provincie Gansu, Holiland op. De Chinese naam (Haolilai) klinkt als Hollywood (Haolaiwu) en de Engelse naam; ach die behoeft geen uitleg. Het hoofdkwartier verhuisde naar Beijing in 2003. In November 2023 opende Holiland zijn 1000ste filiaal.
Foto als inspiratie
Luo zit als ondernemer niet stil. Hij is ervan overtuigd dat een onderneming niet succesvol kan zijn, als het geen verschillende merken heeft om aan de eisen van verschillende klanten te voldoen. Als fotograaf laat hij zich graag door foto’s inspireren. Een foto van een zwaan, ooit in Cambridge genomen, was de inspiratie voor een zwarte bruidstaart met een paar zwarte zwanen. Deze werd zo goed ontvangen, dat Luo er eerst een speciale serie luxe taarten op baseerde en er daarna zelfs een nieuwe onderneming, gespecialiseerd in het verzorgen van bruiloften, voor oprichtten: Black Swan. In Luo’s eigen woorden: ‘Taarten en fotografie zijn twee parallelle interesses in mijn leven. Soms kruisen ze elkaar. De lancering van Black Swan is een combinatie van mijn zakelijke en persoonlijke interesses’.
Sociaal activisme
Luo zegt dat fotografie hem geluk, inspiratie voor design en ook een goedkope marketingstrategie brengt. Sommige van zijn foto’s sieren metromuren in Beijing, nadat de gemeentelijke overheid besloot de culturele omgeving van de stad te verbeteren. ‘Het is goed voor ons bedrijf’, zegt Luo. ‘Mensen die over de zwanenfoto’s praten, zullen ook nieuwsgierig zijn naar mijn zwanentaarten’. Luo besteedt ook veel tijd aan liefdadigheidsevenementen over de hele wereld. Ook daar is hij steeds de fotograaf die zijn capaciteiten voor de goede doelen inzet. In 2006 richtte bij binnen de VN de Luo Hong Children Environmental Foundation op, speciaal gericht op het milieubewuster maken van kinderen. Binnen de VN staat Luo bekend als ‘Climate Hero’.
Museum
Luo Hong Museum; foto van de auteur
In 2016 opende Luo een eigen museum in een buitenwijk van Beijing, niet ver van het Capital Airport. Het is een strak modern gebouw waar bezoekers zijn mooiste foto’s kunnen bekijken. De meeste zijn natuurfoto’s van dieren en landschappen. Het zijn sterk vergrote foto’s die qua kleur e.d. bewerkt zijn tot ware kunstwerken. Bezoekers kunnen ook een film van bijna een uur bekijken over Luo’s leven als, letterlijk, vliegende fotograaf. Zijn belangrijkste vervoermiddel is de helicopter, vaak voorzien van het logo van Holiland. Het ene moment is hij de eenzame fotograaf op een van de hoogste bergen van de Himalaya en het volgende danst hij met de Masai in Kenia. Ja, hij kan zich dit alles permitteren, omdat hij miljarden verdient aan de verkoop van taarten, maar hij deelt die rijkdom gul. En ja, dit museum heeft niet zomaar een café waar de bezoeker een kop koffie kan drinken. Het luxueus gedecoreerde café biedt alle producten van Holiland en Black Swan tezamen. Ik kreeg de indruk dat veel bezoekers met de hele familie speciaal voor het café kwamen en niet per se voor het museum.
Bronnen: eigen observaties van de auteur; China Daily, de sites van het Luo Hong Museum en Holiland