Maatregelen na de botsing in de metro

Het rapport over de recente treinbotsing in Shanghai is uit en heeft gevolgen voor personeelsleden op alle niveaus. Op 27 september viel de stroom van het seinsysteem in de metro uit toen arbeiders reparaties uitvoerden terwijl het vervoer doorging. Er was geen risicoanalyse gebeurd en er waren geen gerichte veiligheidsmaatregelen getroffen. Op een deel van lijn 10 werkte het geautomatiseerde veiligheidssysteem niet meer en dus moesten de controleurs het verkeer van de treinen persoonlijk en via hun gsm regelen. Zo kon het gebeuren dat er een trein vertrok terwijl de vorige trein op het zelfde spoor nog stilstond. De bestuurder van de vertrekkende trein remde direct maar kon een botsing niet vermijden. De impact kwam met een snelheid van 35 km per uur. Er raakten 295 personen gewond.
Aangezien het publiek en de overheid nog behoorlijk zenuwachtig waren van de treinramp van Wenzhou in juli, zijn de onderzoekers voortvarend aan het werk gegaan. Voor twaalf werknemers van de metro hebben de conclusies van hun rapport – menselijk falen en verwaarlozing van de veiligheid – redelijk grote gevolgen. Drie leden van het beheer zijn ontslagen. De algemene directeur van het metrobedrijf is in rang verlaagd. Nog zeven werknemers – een arbeider en leden van het middenkader – hebben een waarschuwing in hun dossier gekregen, met in drie gevallen een ernstige vermaning. Een hulpconducteur is naar een andere dienst overgeplaatst en zal een jaar lang onder toezicht staan.  Journalisten wijzen op de snelle afwikkeling van deze zaak, maar merken ook op dat er merkwaardige verschillen zijn tussen de feiten zoals vermeld in het rapport en zoals oorspronkelijk gegeven door de gemeente Shanghai: ander tijdstip, meer gewonden. Deze verschillen blijven zonder uitleg, maar het uiteindelijk grotere aantal gewonden zou kunnen liggen aan het feit dat sommige mensen zich pas later in het ziekenhuis hebben gemeld, omdat ze eerst naar huis waren gegaan. Zeventig slachtoffers zouden nog worden verpleegd.
Bronnen: SCMP, Xinhua

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *