Deze week is in Beijing begonnen met de bouw van een magnetische zweeftrein of MAGLEV. In Beijing wordt het eerder een zweefmetro.
In Shanghai bestaat al een hogesnelheid Maglev, maar de toepassing van magnetisch zweven voor lage snelheden, wordt een primeur voor Beijing. De lijn S1 is slechts één van de acht nieuwe metrolijnen waarvan de bouw opgestart werd om het verstikkende autoverkeer te verminderen. S1 zal 6 miljard yuan kosten en moet tegen 2013 operationeel zijn.
Normaal had de bouw al midden 2010 moeten aanvangen, doch de start werd uitgesteld wegens protesten door omwonenden. Meer dan 300 buurtbewoners tekenden een petitie tegen de lijn, omdat die op sommige plaatsen tot op 20 m van de huizen komt en ze voor bestralingsgevaar vrezen.
Experten hebben intussen de straling van een lagesnelheidstrein getest volgens internationale normen en besluiten dat die miniem is en geen schadelijke gevolgen te verwachten zijn..Toch blijft de onrust voor de gevolgen op lange termijn leven bij sommige buurtbewoners; sommigen twijfelen ook aan de gebruikte normen.
Een ander heikel punt is het energieverbruik. Een magnetische zweeftrein is erg stil en vergt weinig onderhoud, maar verbruikt veel electriciteit.Het is nog niet duidelijk vanwaar die in 2013 zal komen.