Malakka wil haven uitbouwen met Chinese hulp

Malakka wil een diepzeehaven ontwikkelen met lokale en Chinese firma’s. Dit past in de nieuwe zijderoutes, maar betekent concurrentie voor Singapore als ’s werelds grootste overslag haven. Bij de Chinese corridor die door heel Pakistan loopt verzuurt een spionage affaire nog de betrekkingen met India.

Project na afwerking

9 miljard euro wil Maleisië besteden aan het Melaka Gateway project dat gezamenlijk tussen lokale en Chinese firma’s zal ontwikkeld worden op een oppervlakte van meer dan 500 ha. Volgens minister van Handel Mustapa Mohamed past het uitgebreid haven project binnen het kader van de nieuwe zijderoutes waar het land tot 1000 miljard dollar wil in investeren. Vooral de laatste 6 maanden kreeg het voornemen meer bijval, zo vertelde hij aan This Week in Asia.
Van Chinese kant deed staatsfirma Power China International een kapitaalsinvestering in september laatstleden. Nog twee andere Chinese bedrijven zijn geïnteresseerd, namelijk Shenzhen Yantian Port Group en Rizhao Port Group. Ze vervoegen zo de lokale ontwikkelaar KAJ Development dat het project lanceerde in 2014. Naast een diepzeehaven die tegen 2019 klaar zou moeten zijn, voorziet het project ook een cruise terminal en een ‘sprankelende wijk langs het water’. Het lokaal bestuur heeft een aandeel in het project.

Geschiedenis

Zheng He

Veel waarnemers vinden het zinvol dat Maleisië zich inschrijft in het ‘Belt and Road Initiative’ (BRI, de nieuwe zijderoutes) van China. Er zijn immers historische banden met China, legt minister-president van Malakka Idris Haron uit. De Chinese admiraal en ontdekkingsreiziger Zheng He verbleef al in 1400 in het gebied. Toen deed Malakka dienst als specerijen hub. Zheng die een moslim was uit Yunnan zou ook bijgedragen hebben om Malakka ‘s eerste heerser Parmeswara te bekeren tot de islam.

Concurrentie

Bestaande Port Klang

Hoe dan ook betekent het initiatief concurrentie met de haven van Singapore die vorig jaar de meest drukke overslaghaven was met 30 miljoen containers. Maar Idris vindt de wedijver gezond. Hij gelooft dat de leefbaarheid van de haven zal afhangen van de nabij gelegen industrie die via de nieuwe haven wil uitvoeren. Bovendien bezit Maleisië al twee havens die in 2015 samen minder containers behandelden dan Singapore. Daarnaast wordt de Kuala Linggi International Port al voor 22 miljard dollar omgebouwd om petroleumtankers te bouwen. Naar verluidt zou daar ook Chinees kapitaal tussen zitten.
Volgens onderzoeker Sam Beatson bij het Lau China Institute bij King’s College London is Melaka Gateway project voor China even goed een strategische optie als het een economische investering is. China probeert dominant te zijn in projecten die helpen de handelsroutes te verzekeren. Hij herinnert er aan dat 80% van de maritieme olie invoer door de straat van Malakka vaart. Logisch dus dat China investeert in havens en infrastructuur in Maleisië en Pakistan.

Pakistan

Zoals we eerder schreven, legt China in Pakistan een economische corridor aan. Deze loopt van Xinjiang tot aan de Pakistaanse haven Gwadar. Die wordt door China uitgebouwd als diepzeehaven met een speciale economische zone. China spendeert 55 miljard dollar aan het corridor-project waaraan 7000 Chinezen meewerken. De corridor is echter een doorn in het oog van India omdat hij door Kasjmir loopt dat door India wordt geclaimd.
De betrekkingen tussen Pakistan en India zijn nu nog slechter geworden nadat Pakistan de Indische zeemacht-officier Kulbhushan Jadhav ter dood heeft veroordeeld voor spionage activiteiten en sabotage in Baloechistan. India beschouwt de veroordeling als ‘moord met voorbedachten rade’. New Delhi vreest eveneens dat de Chinese zeemacht Gwadar zal gebruiken. Omdat het zelf in Azië tot een grootmacht wil uitgroeien, doet het land er alles aan om China uit de Indische oceaan te houden.
Behalve Kasjmir is in Baloechistan eveneens een separatistische beweging actief waartegenover 60.000 personen troepen staan. In november werden twee Chinese ingenieurs doodgeschoten en zij waren de eerste doden sinds het project in 2015 gelanceerd werd. In totaal vonden al 50 Pakistaanse werkers en veiligheidmedewerkers de dood tijdens het werken aan de corridor. Pakistan bracht zelfs een aparte eenheid van 15.000 militaire reservisten en politie op de been om de 7000 Chinezen die er werken, te beschermen. Er wordt niet verwacht dat China betrokken wordt in de Jadhav-affaire. Jadhav zal echter ongetwijfeld gebruikt worden als een pion in het schaakbord tussen India en Pakistan.
Op 14 en 15 mei organiseert China in Beijing een internationaal Forum over de nieuwe zijderoutes. Verwacht wordt dat er meer dan 1200 deelnemers zullen zijn waarbij 20 wereldleiders en 50 leiders van organisaties. De presidenten Putin (Rusland), Duterte  (Filipijnen) en Doris Leuthard (Zwitserland) zullen onder meer aanwezig zijn.
Bronnen: SCMP, Wikipedia, Xinhua

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *