Markt e-boeken heeft groot potentieel

De markt van de e-boeken in China groeide vorig jaar met een kwart. Nu maakt die 15% uit van de totale boekenmarkt. Ook in China is Amazon met zijn Kindle een voortrekker, maar er zijn kapers op de kust.  

Ook de boekenwereld in China bevindt zich in de greep van de digitale dimensie. De boeken zijn al digitaal gegaan met een markt van 300 miljoen gebruikers die elektronische boeken lezen op mobiele toestellen. De markt die zowel hardware als software omvat, bereikte vorig jaar 12 miljard yuan en dat is 25% meer dan het jaar voordien, aldus een rapport van de China Audio-Video and Digital Publishing Association. Vorig jaar werden in China 2,34 miljoen readers verkocht, iets meer dan het jaar voordien. Wereldwijd tuimelde de markt van e-readers van 23 miljoen in 2011, tot 7,8 miljoen in 2015. Ook in China is Amazon een voortrekker en het wordt gevolgd door iReader en nieuwkomer JD.com.
In vergelijking met 2013 biedt de Amazon Kindle 18 maal meer boeken. Vorige maand kondigde het een strategisch partnerschap aan met Migu Culture and Technology Group, een filiaal van China Mobile Communications. In totaal heeft Amazon partnerschappen met 660 Chinese uitgevers.  Een Kindle werd gelanceerd exclusief voor Chinese lezers en daarop kunnen 460.000 Kindle-e-boeken gelezen en 400.000 online literatuur titels van Migu. Een Kindle kost 558 of 658 yuan. Vicevoorzitter Bruce Aitken van Amazon China merkt op dat China al de grootste Kindle-markt is geworden. Omdat de Chinese gebruikers vaak het Engels woordenboek raadplegen werden specifieke tips toegevoegd over nieuwe woorden.
Amazon is niet het enige bedrijf dat inzet op de markt van e-boek readers. Het in Beijing gebaseerde iReader Technology lanceerde in september laatstleden zijn iReader Light. Volgens CEO Cheng Xiangjun gebruiken 100 miljoen personen in 150 landen zijn iReader om elke maand te lezen. Vorig jaar lanceerde ook webwinkel JD.com zijn JDRead. Het apparaat dat 769 yuan kost, maakt het mogelijk om 300.000 boeken te lezen. De kosten van de e-boeken liggen laag. Ter vergelijking: een van de top bestsellers vorig jaar ‘The Shortest History of Europe’ kost 25 yuan gedrukt en maar 2,99 yuan als e-boek. Het aandeel van de e-boeken in de totale markt maakt 15% uit, namelijk 10 miljard omzet op een totaal van 62 miljard.
Merkwaardig is dat de mannelijke lezers in China talrijker zijn dan de vrouwelijke. In de VS zijn 70% van de gebruikers vrouwen. Uit een rapport van de ‘China Audio-Video and Digital Publishing Association’ blijkt dat de post ‘70 generatie vooral graag historische biografieën leest, terwijl de post ’80 en de post ’90 romantische verhalen verkiezen en de post 2000 generatie voorkeur heeft voor verhalen uit de moderne metropolis. Analist Huang Guofeng bij Beijing-consultancy Analysis vindt dat de digitale boeken in China een hoog groeipotentieel hebben. Toch moet daarbij zowel een even grote nadruk gelegd worden op het technologische (bv langere batterijduur) als op de band met meer originele auteurs.
Bron: China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *