Marokko is het eerste Noord-Afrikaans land dat met China een concreet plan heeft getekend ter uitvoering van het Belt & Road Initiative. Naar verluidt is China vooral geïnteresseerd in de strategische ligging van het land als verbinding tussen Afrika en Europa.
Hoewel de 5 Noord-Afrikaanse landen Egypte, Libië, Tunisië, Algerije en Morokko al een voorakkoord afsloten in het kader van het Chinese Belt & Road Initiative (BRI) is Marokko het eerste land dat effectief een uitvoeringsplan daartoe ondertekende. Dit gebeurde tijdens een videoconferentie tussen de Marokkaanse BuZa minister Nasser Bourita en vicevoorzitter Ning Jizhe van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie .
Het partnerschap wil de samenwerking vergemakkelijken op het vlak van infrastructuur, handel, investeringen, nijverheid en landbouw, aldus de Marokkaanse regering. Het wil ook betere toegang voor Chinese financiering om in het land grote projecten uit te voeren. De overeenkomst verbindt er zich toe om Chinese zaken aan te moedigen te investeren in het land dat in 2017 het eerste Magreb land was om BRI te vervoegen. Tot nog toe investeerde China $ 380 miljoen in het land maar volgens Chinese gegevens beliep de bilaterale handel in 2019 tussen beide landen $ 4,7 miljard waarvan echter 4 miljard Chinese uitvoer. Onderzoek & ontwikkeling, technologische en technische samenwerking en beroepsopleiding ontbreken overigens evenmin in de overeenkomst. Ook voorziet het plan een driezijdige samenwerking met Afrika vooral op het vlak van duurzame ontwikkeling.
Bruggenhoofd
Volgens waarnemers ligt het belang voor China minder dan bij andere Afrikaanse landen op grondstoffen. Naar verluidt waardeert China vooral Marokko als bruggenhoofd met strategische ligging en banden tussen Afrika en Europa. Volgens prof Zhang Yuyou aan het Institute of Middle Eastern Studies bij China’s Northwest University zou het land gebruikt kunnen worden als transitland voor Chinese fabrikanten van auto-onderdelen in Marokko die de onderdelen tegen lage kosten rechtstreeks naar Europa kunnen verkopen.
Minister Bourita deelde nog mee dat door het partnerschap met Sinopharm er in Marokko een fabriek komt voor de productie van het vullen en afwerken van het anti-Covid 19 vaccin. Hij benadrukte nog dat het Marokkaans-Chinese partnerschap zijn kracht ontleent aan openheid naar Afrika en strookt met het nieuwe ontwikkelingsmodel van het koninkrijk.
SCMP, africanews.com