Massaproductie van commerciële vliegtuigen start

Een Chinees bedrijf heeft de goedkeuring gekregen om te starten met de massaproductie van het eerste Chinees regionaal commercieel vliegtuig. Er staan ook projecten op stapel voor een middelgroot en een groot Chinees vliegtuig als concurrenten voor Boeing en Airbus.

Het staatsbedrijf Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) heeft van de General Administration of Civil Aviation de goedkeuring gekregen om te starten met de massaproductie van het vliegtuig.
Het is een straalvliegtuig voor maximum negentig passagiers dat kan ingezet worden op regionale vluchten. Daarmee lanceert China zich formeel op de markt van de commerciële vliegtuigen.
COMAC leverde het eerste vliegtuig af aan Chengdu Airlines einde 2015. Daar is het bij wijze van test ingezet. Er vlogen al 15.000 passagiers mee. Nu de massaproductie start hoopt COMAC nog voor het einde van dit jaar de eerste klanten te kunnen aanleveren. Het heeft bestellingen binnen van 19 vooral Chinese klanten, voor 413 toestellen.
De ARJ21-700 heeft nog geen homologatie van de Europese of Amerikaanse luchtvaartautoriteiten en zal dus voorlopig niet bij ons te zien zijn.
Het toestel is het resultaat van meer dan 20 jaar ontwikkeling met enkele doodlopende sporen en verschillende pogingen tot samenwerking met buitenlandse bedrijven. Ook nu is er een vorm van samenwerking met het Canadese Bombardier.

Ook grotere vliegtuigen in de maak

Het is China ernst met de ontwikkeling van een volwaardige  vliegtuigindustrie. COMAC heeft intussen reeds een groter vliegtuig gebouwd, de C919, voor 150-200 passagiers en voor langere vluchten. De C919 is een concurrent voor de vernieuwde Airbus 320 en de nieuwe generatie Boeing B737. Het maakte vorig jaar een eerste testvlucht en men hoopt het tegen 2020 op de markt te kunnen brengen. Het ontwerp van het toestel is Chinees, maar er zitten er nog wel buitenlandse componenten in, zoals motoren of bepaalde elektronische onderdelen. Bedoeling is die op termijn ook door Chinese onderdelen te vervangen.
Het recentste project is een joint-venture van COMAC met een Russisch staatsbedrijf voor vliegtuigbouw. Het doel is de know-how van beide partijen samen te leggen om een groot vliegtuig te bouwen, met twee passagiersgangen, een capaciteit van 280 personen en geschikt voor de lange afstand. Dit project zit in de fase van voorstudie. Het zou concurrentie worden voor de nieuwe Boeing Dreamliner.
Bron: China.org.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *