China staat ook op het punt de VS voorbij te spurten op het vlak van de online verkoop. Dit staat in een uitgebreide studie van het McKinsey Institute. Uit het studierapport blijkt voorts dat de online handel in China overwegend geschiedt via online marktplaatsen terwijl dit in het westen door onafhankelijke winkels gebeurt.
China’s online verkoop markt was vorig jaar goed voor 210 miljard $ inkomen, terwijl dit in de VS zowat 10 miljard $ meer bedroeg. Gezien de jaarlijkse groeivoet in China 120% en in de VS net geen 20% bedraagt, is het niet moeilijk te voorspellen dat China snel haasje over zal spelen. In beide landen verloopt momenteel 5 tot 6 % van de handel via het online-kanaal. China overtreft met de 129 miljoen breedbandverbindingen al het 81 miljoen in de VS. De breedbandpenetratie ligt er nochtans met 30 %, veel lager dan 68 % in de VS. Andere mogelijkheden zoals aankopen via de smartphone zijn maar goed voor amper 2 % hoewel elke Chinees zowat een Gsm bezit. Gezien de mogelijkheden raamt McKinsey dat China tegen 2020 voor 650 miljard $ zal online verhandelen: dit is ongeveer de totaliteit van VS, Japan, VK, Duitsland en Frankrijk samen.
Structuur
Toch is de structuur van het online winkelen in China helemaal anders dan bijvoorbeeld in de VS. In westerse landen grijpt de verkoop meestal plaats tussen de consumenten en de online winkels. In China echter gebeurt de online verkoop voor 90 % via online marktplaatsen waar de winkels een plaats afhuren. De grootste marktplaatsen waar grote en kleine winkels een online aanwezigheid hebben, zijn Taobao, TMall en PaiPai. Daar maken derde partijen dan gebruik van om hun diensten aan te bieden voor het opmaken van de site, voor het betalen en ook voor de aflevering van de waren. In de westerse landen als VS, Europa en Japan hebben de bakstenen handelaars (Carrefour, Delhaize, Walmart.) of de puur online verkopers als Amazon hun eigen website en distributienetwerk. In China vertegenwoordigen deze onafhankelijke initiatieven maar 10 % van de online markt. Toch is het systeem winstgevend met een marge van 10 % (voor belastingen), iets hoger dan bij de baksteen-winkeliers.
Vooral in de derde-en vierdelijnsteden waar de winkelverkoop nog niet zo ontwikkeld is als in de grootste steden, krijgt de verbruiker via de online verkoop toch de goederen die hij anders niet in de fysieke winkels kan kopen. McKinsey berekende op basis van gegevens in 266 steden dat van de 100 yuan die online verkocht wordt, 60% een vervanging betreft van wat anders offline zou worden gekocht en 40 % is bijkomend verbruik. Kledij, huishoudtoestellen, ontspanning en opvoeding zijn de sectoren waarin het meest online gewinkeld wordt.
Evolutie
McKinsey voorspelt een andere toekomstevolutie in China vergeleken met de andere landen, de verkoop is er minder geconcentreerd in handen van enkele ketens. Dominant zijn dus de marktplaatsen, 360buy.com die gespecialiseerd is in elektronica, maar ook de fysieke winkelketens als Gome en Suning bouwen hun online aanwezigheid uit. De online winkels buiten de zwakheden uit van het traditionele verkoop circuit dat op zijn beurt zal moeten reageren en een antwoord bieden op de nieuwe uitdagingen. McKinsey meent te weten dat de sector een tekort telt aan gekwalificeerd talent; goed nieuws is dan weer dat de productiviteit er naar verwachting 2 tot 4 maal hoger zal liggen dan in de bakstenen winkels. Het studiebureau
voorspelt dat grotere winkels de verleiding niet zullen weerstaan om toch de marktplaatsen te omzeilen via eigen initiatieven, maar er zijn ook al mislukkingen in deze bekend wegens te dure kosten. Hoe dan ook zijn de marktplaatsen een goedkope manier van online aanwezigheid voor starters. De verbruiker doet er in elk geval zijn voordeel mee: de op Taobao ontsproten merken die rechtstreeks aan de consument verkopen, worden ook Tao-merken geheten.
Het Chinese model is aantrekkelijk vooral bij de opkomende economieën. Van de Chinese initiatieven wordt ook verwacht dat ze meer in het buitenland gaan actief zijn. China mag dan al de industriële revolutie gemist hebben, in de digitale revolutie zal de explosie van de verbruikersklasse in de 21 eeuw het economisch leven blijven hertekenen, voorspelt McKinsey.
Bron: McKinsey-rapport