Honda plant de bouw van een extra montageband en een nieuwe motorfabriek. Dit is een van de aankondigingen, n.a.v. de Autoshow van Beijing, die wijzen op een zich sterk ontwikkelende autosector in China. Het zou gaan om een investering van in totaal 3,56 miljard yuan (426 miljoen euro). Van de montageband zullen 120.000 wagens per jaar rollen en het is de bedoeling dat dit aantal na verloop van tijd wordt verdubbeld. Dat zou tegen 2014 het totale productievermogen van het Japanse bedrijf in China sterk laten groeien tot 600.000 auto’s. Verder wil Honda fundamentele technologie voor de bouw van hybrideauto’s aan Chinese bedrijven gaan leveren. Ook dat is een manier om een groter aandeel in de groeiende Chinese markt te veroveren. Blijkbaar moet het Japanse bedrijf er het risico bijnemen dat het zijn concurrenten wijzer zal maken. De inkomens van een groeiende bevolkingsgroep in China zijn dank zij de economische hervormingen en de eruit resulterende groei zo gegroeid dat de markt voor personenwagens steeds groter wordt en dat automakers zoals Ford, Mercedes Benz, Chrysler, General Motors, Honda, Toyota enz. hun verliezen op de westerse markten zoeken te compenseren in China. Ze proberen hierbij ook steeds meer in te spelen op het soort modellen en technische nieuwigheden waar de Chinese kopers de voorkeur aan geven. Naar aanleiding van de 12e Autobeurs van Beijing, deze week, komen ze met verklaringen en reclame hierover.
Een ander aspect van de ontwikkeling op wat nu al de grootste automarkt ter wereld is bestaat in de samenwerking met Chinese bedrijven. Die worden op hun beurt steeds beter en meer zelfverzekerd, zodat een groep zoals Dongfeng Motor Corp, partner van en fabrikant voor o.a. Nissan, Peugeot, Kia en…Honda, juist plannen maakt om in het buitenland meer auto’s onder eigen merknamen te gaan verkopen. Dongfeng is de tweede grootste autofabrikant van China en wil tegen 2016 tien procent van al zijn voertuigen, zo’n 300.000 stuks, op de internationale markt afzetten. Dongfeng wil dan 90.000 personenwagens van zijn merk Fengsheng buiten het eigen land verkopen. De groep maakt verder minibussen en vrachtwagens. Ook Geely, Great Wall en Chery, gaan verder met, weliswaar nog bescheiden, pogingen om in het buitenland te verkopen. De minister van transport heeft voorspeld dat in de nabije toekomst zijn land 1 miljoen voertuigen op de internationale markt zal afzetten. Vorig jaar was de export van Chinese wagens 824.000 eenheden groot, vijftig procent meer dan het jaar daarvoor.
Bronnen BBC, Nikkei (Japans bedrijvenblad), China Daily, Global Times