China wil tegen 2020 over geheel de natie meer bio ethanol gebruiken en dit zoveel mogelijk op basis van verwerking van landbouwafval. Zo is zowel de brandstof schoner en wordt het landbouw afval niet verbrand, maar tot biobrandstof verwerkt.
Het Nationaal Energiebestuur en de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie zijn van plan om tegen 2020 over geheel het land bio ethanol benzine te gebruiken. Ethanol benzine – ook E10 – bevat 10% ethanol. In meer dan 40 landen wordt elk jaar 600 miljoen ton ethanol brandstof gebruikt en dit is goed voor 60 % van het ethanol gebruik wereldwijd. Benzine gemengd met ethanol staat in voor een vijfde van het wereldwijde benzine verbruik.
Het plan voorziet in het uitbouwen van een geavanceerd systeem voor biobrandstof Ook is gepland 0m tegen 2020 een demonstratieinstallatie te gebruiken die jaarlijks 50.000 ton ethanol vervaardigt uit cellulose. China lanceerde al ethanol pilotprogramma’s in 2004. In 2007 verbood China om graan te gebruiken voor ethanol. De biobrandstof producenten gebruikten sindsdien zoete aardappelen, sorghum en strostengels. Nog later werd het verbod opgeheven in 11 provincies.
Dubbel doel
Guangxi was de eerste provincie die ethanol commercieel vervaardigde op basis van cassave (broodwortel). Door landbouwafval om te vormen tot biobrandstof wil China nu twee vliegen in een klap slaan. Er zullen minder stro-strengels verbrand worden en dus zal de lucht schoner blijven. Anderzijds wordt de benzine ook minder vervuilend. Landen als de VS en Brazilië vereisen ook dat brandstof minstens 10% ethanol bevat. Deze is echter vervaardigd op basis van mais en rietsuiker.
Naast voorraden mais te gebruiken, wil China ethanol vervaardigen op basis van cellulose. 5% van de internationaal verhandelde mais en cassave kan 3 miljoen ton biobrandstof leveren, aldus de mededeling. 30% van strostengels en andere landbouwafval kunnen idealiter 20 miljoen ton ethanol produceren is de redenering. Specialisten vragen zich af of dit realistisch is zolang de boeren geen stimulans krijgen. Waarom zou de boer een vrachtwagen vol strostengels afvoeren wat meer kost dan de prijs van het stro zelf? Toch vindt Greenpeace China dat de geplande politiek de juiste is voor China.
Bronnen: SCMP, China Daily
Pure waanzin die e10 en e5 !
Ethanol trekt water aan, meer motor problemen te verwachten !!
Meerverbruik tot 20 procent in mijn lexus van 2015
Motor draait stiller met vpower en verbruikt terug 20 procent minder, zoals vóór de e10 e5 norm.
Voor mij enkel zuivere benzine
U weze verwittigd