Meer kruisbestuiving tussen staatsondernemingen onderling

Omdat van overheidswege geprobeerd wordt het bestuur en de efficiency van staatsondernemingen te verbeteren, raadt Beijing een diversifiëring aan van het aandeelhouderschap. Sinds december vonden al een tiental aandelentransfers plaats tussen staatsondernemingen onderling.

CITSZoals we in september schreven, wil partij en overheid dat de staatsondernemingen dynamischer reageren . Een belangrijk middel daartoe is de diversifiëring van het aandeelhouderschap. Sinds kort werd bekend dat  China National Travel Service (HK) Group fuseert met de China International Travel Services Group (CITS). Door de miljardendeal ontstaat ’s lands grootste toeristisch conglomeraat. De mededeling kwam er nadat staatsholding SASAC het licht op groen had geplaatst voor een herstructurering waarbij het in Shanghai beursgenoteerde CITS deel zou worden van HKCTS. Na de fusie zal HKCTS over 120 miljard yuan aan activa bezitten en het is een van de vier giganten van de Chinese regering in Hongkong naast China Merchants Group, China Everbright Group en China Resources.
De toeristische staatsdiensten staan immers onder druk van internetgiganten als Alibaba en Tencent die hun online platformen ook gebruiken voor toerisme. Het door Baidu gesteunde online reisbureau Ctrip heeft voorts aandelen gewisseld met rivaal Qunar. Doordat minder Chinezen Hongkong bezoeken,  daalde de winst van HKCTS vorig jaar met 22 %. Toch wordt verwacht dat het wel twee jaar kan duren vooral de twee groepen de fusie behoorlijk operationeel hebben verwerkt. Volgens professor Hu Xingdou van de Beijing University of Technology staan er meer aandelenuitwisselingen tussen staatsondernemingen voor de deur omdat ze zowel de strategische samenwerking en het bedrijfsbestuur verbeteren evenals meer efficiency opleveren.

Gevallen

Sinds december vonden er al een tiental gevallen van deze soort Shanghai_Huayikruisbestuiving plaats. Te Shanghai was er een aandelenwissel tussen Shanghai Huayi (Group)’s waarvan het aandeel in het beursgenoteerde Shanghai Huayi tot 44 % afneemt ten voordele van de Guosheng Group dat haar aandeel verhoogt tot 29 %. In de andere gevallen ging het wel om participaties van minder dan 5 %. Zo geeft China Shipping (Group) 3,3% aandeel prijs in het beursgenoteerde China Shipping Container Lines ten voordele van energie- en logistieke firma State Development & Investment Corp (SDIC). Vier maand later werd dit gevolgd door een transfer door SDIC van 4,9 % in staats steenkoolmijn SDIC Xinji Energy en van 2,16 % voor China Shipping (Group).
De firma’s verklaarden na de deals dat de bedoeling is om up- en downstream op elkaar af te stemmen. Een ander voorbeeld van aandelenuitwisseling betreft de beursgenoteerde eenheden van China Ocean Shipping (Group) en Wuhan Iron and Steel (Group). Vorige maand wisselde China National Petroleum Corp (CNPC) nauwelijks 0,34 % uit in PetroChina met Baosteel. Dit heeft te maken met het afstoten van de pijplijn activa in PetroChina. Baosteel was een investeerder in PetroChina’s derde west-naar-oost gaspijplijn en is eigenaar van 3,52 % in PetroChinas geherstructureerde pijplijnfiliaal dat op zijn beurt een consolidatie is van 3 binnenlandse gas pijplijnen in een. Kortom de aandelenwisselingen hebben vaak te maken met firma’s die op elkaar aansluiten. Liberale critici menen echter dat deze kleine wisselingen geen fundamentele hervorming betekenen en dat enkel een privatisering heil zou brengen voor de staatsgiganten.
Bron: SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *