Meer metro’s in ‘kleinere’ steden

Eind 2016 hadden in totaal 30 steden een metrosysteem. Nu slaat de drang tot metroaanleg over over naar derde rang steden. Tegen 2020 wordt verwacht dat al 50 Chinese steden over een metro zullen beschikken.

Eind 2016 telden dertig steden voor in totaal 3569 km metrolijnen en dat was 16% meer dan het jaar voordien aldus cijfers van het ministerie. Sinds 26 juni heeft ook de provinciale hoofdstad van Hebei Shijiazhuang, twee metrolijnen waar dagelijks 200.000 personen gebruik van maken. Andere steden in de provincie met duidelijke luchtvervuiling streven ook naar goedkeuring om een metro aan te leggen: Handan, Qinhuangdao, Tangshan, Baoding en Zhangjiakou. China telt 657 steden.
In Beijing werd de eerste metrolijn in 1969 geopend. Nu telt Beijing 19 lijnen met in totaal 574 km lijnen. Elke werkdag gebruiken 10 miljoen passagiers de hoofdstedelijke metro. Tegen 2020 wordt verwacht dat het aantal km lijnen stijgt tot 1000 km. Sinds 2013 hebben de steden de goedkeuring nodig van hun provincie in plaats van vroeger door het ministerie. Het ministerie heeft wel de bevolkingscriteria verminderd van 3 miljoen tot anderhalf miljoen inwoners. In 2014 werden 14 metroprojecten goedgekeurd. Ze zijn niet enkel praktisch voor de lokale pendelaars maar ook voor toeristen en zakelijke reizigers.
Dit jaar kregen 43 derderangssteden toestemming voor de aanleg van de metro. Nu worden 5635 km lijnen aangelegd. Experts schatten dat China tegen 2020 al voor 6000 km metrolijnen zal beschikken. De investering de komende drie jaar zal 4000 miljard overstijgen, zo wordt verwacht. Omdat de aanlegkosten van de metro duur is, moet het ondergronds transport nauwkeurig en wetenschappelijk worden gepland.
Bronnen: Xinhua, Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *