In Beijing zal dit jaar het aantal taxi’s dat op aardgas rijdt stijgen van 99 tot 2000 eind juli. In China’s hoofdstad rijden nu nog maar 2000 voertuigen op aardgas en dat moeten er 10.000 worden tegen eind dit jaar.
We moeten de lezer niet herinneren aan de luchtvervuiling die Beijing begin dit jaar teisterde. Logisch dus dat de stad alle zeilen bijzet om tot een schonere autovloot te komen. Voertuigen op aardgas zijn daarbij een optie. Het aantal taxi’s moet dus omhoog van 99 tot 2000. Het totaal aantal schone voertuigen wordt opgedreven van 2000 tot 10.000 en behalve de geplande 2000 taxi’s zijn er nog 3143 stadsbussen en een aantal schoolbussen dat volgens de milieudienst zal moeten overschakelen op schone brandstof.
Als het project succesvol is, komen er binnen een paar jaar 30.000 voertuigen bij op gas. Tegen eind 2015 zullen 7000 openbare bussen op aardgas in dienst worden gesteld. Aardgas kost niet enkel 30 tot 40% minder dan diesel, maar kan ook het fijn stof met 90% verminderen, de uitstoot van NO met 30%, CO2 net 25% en CO met 60%. Het grootste probleem is het ontbreken van herlaadstations. De hoofdstad heeftal zeven gasstations opgezet voor gecomprimeerd aardgas en 9 LNG-stations. Tegen het jaareinde moeten er 100 bijkomen. Tussen 2014 en 2017 worden er daar elk jaar nog 70 aan toe gevoegd.
Beijing is al de grootste verbruiker van aardgas en bezit een verdeelnetwerk met 15.000 km aan leidingen die naast het volledige centrum 95% van de voorsteden bedient. Aardgas stond vorig jaar in voor 14 % van het energieverbruik in de hoofdstad. China Daily