Van 2012 tot 2022 groeide de sportnijverheid jaarlijks met gemiddeld 15,4%. China wil de buitensporten tegen 2025 ontwikkelen tot een sector van 3.000 miljard yuan. Van januari tot juli nam het aantal Chinezen dat aan buitensport doet op jaarbasis met 19% toe, en dit aangevoerd door fietsen en wandelen.
De drie voorwaarden voor de ontwikkeling van de sportindustrie in China – inkomen, vrije tijd en vaardigheden – worden voor miljoenen Chinezen geleidelijk vervuld. Niet te verwonderen dat van 2012 tot 2022 de gemiddelde jaarlijkse groei van de toegevoegde waarde bij de sportindustrie 15,4% bedroeg. Volgens Zhou Jinqiang, onderdirecteur van de Sportadministratie, beliep in 2023 de totale handel van China’s belangrijkste sportdiensten 52 miljard yuan. De Chinese sportindustrie omvat wedstrijden, vrijetijds- en fitnessactiviteiten, diensten voor sportlocaties, sporttraining, de productie van sportuitrusting en aanverwante mediadiensten.
Vijf departementen hebben een gezamenlijk plan opgesteld dat van 2023 tot 2025 streeft naar een sector van 3.000 miljard yuan. Het wil de bouw van buitensportfaciliteiten stimuleren en de buitensportdiensten verbeteren. Tegen 2025 moeten de nieuw gebouwde buitensportfaciliteiten en de kwaliteit van de diensten effectief tegemoetkomen aan de vraag, naarmate meer bevolkingsgroepen aan buitensportactiviteiten gaan doen. Het actieplan beschrijft meerdere specifieke taken, die de komende drie jaar moeten worden uitgevoerd. Deze taken omvatten de bevordering van groene ontwikkeling door correct gebruik te maken van de natuurlijke hulpbronnen, de aanleg van sportparken en een nationaal wegensysteem. Ook het verbeteren van faciliteiten voor een breed scala aan buitenactiviteiten zoals ijs- en sneeuwsporten, bergbeklimmen, watersporten en kamperen worden aangehaald.
Volgens gegevens van online reisbureau LY.com is het aantal Chinezen dat aan buitensport doet van januari tot juli op jaarbasis met 19% gestegen, waarbij fietsen en wandelen de trend aanvoeren. Populaire platformen zoals Meituan melden dat zoekopdrachten naar termen als ‘fietspark’ en ‘kamperen en barbecueën in de buitenlucht’ een hoge vlucht hebben genomen, terwijl deze naar wandeltochten bijna zijn verdubbeld sinds begin dit jaar. In een enquête onder buitensportliefhebbers gaf 98,8% van de respondenten aan deel te nemen aan recreatieve buitenactiviteiten.
Toeristische ervaringen
De afgelopen jaren heeft een toenemend aantal gemeenten toeristische ervaringen op het gebied van buitensporten ontwikkeld door gebruik te maken van hun unieke natuurlijke landschappen. In het Grand Canyon natuurgebied Zhangjiajie is ‘Via ferrata’, een begeleide klimroute met vaste kabels, ladders en bruggen, erg populair geworden,. De deelname is deze zomer meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Het gebied heeft zijn avontuurlijk aanbod ook uitgebreid met activiteiten zoals bungeejumpen.
De hausse in buitensporten leidt tot een opmerkelijke transformatie van de toeristische sector in China. Minder bekende bestemmingen winnen aan belang, zoals de stad Wanning in de provincie Hainan, nu een hotspot voor surfliefhebbers. Provincies die rijk zijn aan natuurlijke hulpbronnen profiteren van deze trend en integreren buitensporten in hun toeristische strategieën. Ze ontwikkelen netwerken van wandelpaden, fietsroutes en sportfaciliteiten. Ook combineren ze openluchtrecreatie met plattelandstoerisme en landbouwervaringen.
De provincie Yunnan loopt voorop in deze beweging. Want deze organiseert regelmatig marathons en fietsfestivals en promoot activiteiten zoals motorsport, paragliding en paddleboarden.
Met meer dan 400 miljoen Chinezen die nu aan buitensport doen, wil het land de sector laten groeien tot 3 biljoen yuan in 2025, wat zowel het economische potentieel van de sector als een culturele verschuiving naar actieve, op de natuur gebaseerde vrijetijdsbesteding onderstreept.
Bron Peoples Daily