Meer toeristische inkomsten op vasteland, minder in Hongkong

Nu de vakantieweek rond het Chinees nieuwjaar voorbij is, worden de inkomsten geteld. Op het vasteland steeg de omzet van het toerisme met 15,9% en trokken 7% meer Chinezen naar het buitenland. Een schril contrast met de kleinhandelscijfers te Hongkong die vorig jaar met 8% achteruit gingen. Hongkong trok vorig jaar 6,7% minder Chinese toeristen aan, wat het algemeen bezoekerscijfer met 4,4% deed verminderen en het inkomen uit toerisme deed dalen.

Volgens de gegevens van China National Tourism Administration (CNTA) realiseerde het Chinees toerisme tijdens de vakantieweek een omzet van 423 miljard yuan en dit komt neer op een verhoging met 15,9 %. Gedurende de 7 vakantiedagen die donderdag eindigden werden 344 miljoen trips gemaakt en dat is 13,8% meer dan vorig jaar. De reispiek viel op 27 januari toen 50 miljoen trips werden gemaakt. Enkel te Beijing bezochten 294.000 toeristen de 160 trekpleisters in de hoofdstad. De Noordwestelijke provincie Gansu ontving met 860.6500 personen 22 % meer reizigers en ook Xinjiang kende een toeristische stormloop met een tekort aan privé-bedden. Shanghai Disneyland moest tweemaal stoppen met het verkopen van tickets. Vooral reizen naar het buitenland winnen aan populariteit.
Vorig jaar realiseerde de toeristische sector een omzet van 3900 miljard yuan en de planning voorziet 7000 miljard yuan tegen 2020. De bedoeling is van het toerisme een driver te maken bij de economische transformatie. Het toeristisch vijfjarenplan van de regering voorziet dat de sector tegen 2020 12% van het bnp realiseert.

Buitenland

Vorige week trokken 6,15 miljoen Chinezen naar het buitenland, een verhoging met 7% vergeleken met het jaar voordien. De meest populaire bestemmingen waren Phuket & Bangkok in Thailand, Nha Trang in Vietnam, Bali in Indonesië en Singapore. 374.000 trips waren georganiseerd door reisbureaus. Kredietkaart Unionpay zag dat haar buitenlandse transacties met 40% stegen tot 462 miljard yuan tijdens de vakantieweek. De administratie bemerkte een toename van individuele en van meer welgestelde reizigers uit de eersterangs- en kuststeden. Ook bestaat een groeiende interesse uit tweede rangsteden als Wuhan en Nanjing. Tot slot wordt vastgesteld dat ook inlandse steden zoals uit Guangxi een belangrijke bron worden van toerisme naar het buitenland.
Bij een nadere analyse blijkt daarnaast ook dat de Chinese reiziger eveneens de klemtoon verlegt van het primair winkelen naar lokale cultuur, milieu en wellness. Eigenaar Meng Fanhai die in Tokyo een reisbureau heeft, arrangeerde vorig jaar 200 fysieke check-ups en medische verzorgingen en dat is de helft meer dan het jaar voordien. Volgens de manager van het agentschap willen de Chinese toeristen lokale karakteristieke eigenschappen ervaren ook door verblijven in privé-resorts en ze waarderen eveneens bonsai en apen in warmwaterbronnen.
Volgens een andere specialist in toerisme was Kenia tot voor 2005 onbekend terrein, maar sinds 2010 kozen almaar meer Chinese toeristen het land als bestemming wegens zijn biodiversiteit. Een toerist in de Filipijnen legt uit dat hij bij zijn hotelkeuze zich ook laat leiden door aanwezigheid van spa, massage en andere diensten. Een andere keuze is Groot-Brittannië: hoewel de devaluatie van het pond een rol speelt, trekt de rijke geschiedenis en de fameuze onderwijstraditie eveneens aan. Bij een persoonlijk verblijf in Boedapest vorig weekend  waren ook Chinese families discreet aanwezig zowel in het hotel  als tijdens de hop on, hop off-rondrit per bus. In Brussels Airport sleepten de Chinezen aardig wat taksvrije goederen door de controle heen.

Hongkong

Terwijl het vasteland verhaal een van expansie is, wordt de toeristische sector in Hongkong echter getroffen door een contractie en die heeft overwegend te maken met de Chinese toeristen. Het aantal bezoekers uit het vasteland daalde vorig jaar met 6,7% en daardoor ging het totaal aantal toeristen achteruit met 4,5%.
De kleinhandel tuimelde er vorig jaar met 8% en bereikte zo een dieptepunt dat sinds 17 jaar in Hongkong niet meer werd gezien. Geluk bij een ongeluk was dat in december de terugval maar 2,9% bedroeg  en de totale Q4 omzet maar met 2,3% afnam. Of de kleinhandel in de toekomst kan verbeteren, zal afhangen van diverse externe onzekerheden. Volgens directeur Louis Tse Ming-kwong van VC Brokerage, is de daling van vasteland bezoekers de oorzaak van de zwakte in de kleinhandel.
Voor 2015 was de yuan sterk en kwamen ze naar Hongkong, maar nu gaan ze liever naar andere plaatsen in Zuidoost Azië. Duidelijk is dat Hongkong niet op haar lauweren kan blijven rusten en dat een proactief beleid nodig is. Asia Pacific Directeur Peter Hopper van consulting firma Strategic Decisions Group vindt dat het bestuur meer moet inzetten op transport-, verkeer- en telecomgegevens om beter de bestedingspatronen van de spenderende toeristen te kunnen voorspellen. De Hong Kong Retail Management Association verklaart dat de meeste van zijn leden ramen dat de verkoop in januari en februari toeneemt met 2 tot 5%.
Bronnen: SCMP, en.ce.cn, China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *