Meerdere slimme havens in aanbouw

Met 10 geautomatiseerde container terminals en nog 8 andere in aanbouw staat China wereldwijd vooraan. De haven van Tianjin gaat er prat op met Sectie C van het Beijiang Harbor district ’s werelds eerste intelligente koolstofvrije terminal te hebben.

Geautomatiseerde container terminal te Tianjin Foto: Peoples Daily Disclaimer

Slimme havens vertegenwoordigen een nieuw model van modern havenvervoer. Ze integreren traditionele havenbedrijven met cloud computing, big data, ‘internet of things’ en andere IT technologieën en beschikken over slimme productie en beheer met een sterk ondersteunend vermogen. Geautomatiseerde havens zijn een toonbeeld van China’s slimme havenbouw waar laden en lossen van containers en horizontaal transport volledig zonder toezicht plaatsvinden.
Sectie C van het Beijiang Harbor District te Tianjin heeft er 33 maanden over gedaan om één miljoen containers over te slaan, een record.

Slim en koolstofvrij

Als de eerste intelligente koolstofvrije terminal ter wereld noemt het Volksdagblad  het een nieuw voorbeeld voor wereldwijde havens op het gebied van slimme upgrades.   In een slim controlecentrum van Sectie C staat een ultra high definition scherm waarop operators containers kunnen lossen van vrachtwagens die een kilometer verderop staan. Het lossen van één container duurt slechts ongeveer een minuut. Alle toestellen werken op elektriciteit. Het 5G- slim havenproject werd gezamenlijk ontwikkeld door de Tianjin Port Group, Huawei en China Mobile.

Slimme controlekamer in Tangshan haven Foto: Peoples Daily Disclaimer

Het bouwt een veilig en efficiënt particulier 5G-netwerk en industrieel internet dat automatisch alle productiefactoren bij de terminal detecteert en analyseert en zet een slim beheersysteem op voor horizontaal transport dat op gefun beslissingen neemt voor alle productieapparaten. Tegenwoordig wordt al het dispatching werk van sectie C gedaan in het slimme controlecentrum. Nabij sectie C staan twee windturbines die continu groene stroom opwekken voor de terminal. Sectie C is de eerste terminal ter wereld die volledig wordt aangedreven door groene stroom en 100 % zelfvoorzienend is in de levering van groene stroom.

Eerste in de wereld

Momenteel versnellen havens in heel China de snelheid van het slimmer upgraden. In maart 2018 werd de Zhoushan Haven te Ningbo de eerste in China die 5G-basisstations in havengebieden implementeerde. Vandaag heeft de haven een automatiseringspercentage van bijna 50 % bereikt en heeft zijn werkefficiëntie met meer dan 15 % verbeterd. Bovendien hebben de haven van Shanghai, de haven van Xiamen en die van Shenzhen ook een reeks innovatieve resultaten geboekt op het gebied van automatisering en informatieconnectiviteit. Volgens de statistieken heeft China 10 geautomatiseerde containerterminals gebouwd en zijn er momenteel nog acht in aanbouw. Beide figuren staan op de eerste plaats in de wereld.

Mawanhaven te Shenzhen nu ook slim Foto: Peoples Daily Disclaimer

China werd van een volgeling een leider in het slimmer maken van havens. In het buitenland worden al Chinese technologieën overgenomen waarbij de haven van Haifa in Israël en de tweede fase van de Khalifa haven in de Verenigde Arabische Emiraten.

Plan

In januari heeft de regering een ontwikkelingsplan uitgevaardigd dat havens aanmoedigt om hun terminals intelligenter te maken. Het plan stelde ook voor om havens van de nieuwe generatie te bouwen, zoals de Haixing-haven in Shenzhen en de Qinzhou-haven in Guangxi en proefprogramma’s voor het ophalen en verdelen van zelfrijdende vracht. De provincies Jiangsu en Henan hebben achtereenvolgens plannen gelanceerd om geautomatiseerde en intelligente havens te bouwen. De Tianjin Port Group heeft in samenwerking met meerdere wetenschappelijke instellingen, universiteiten en toonaangevende ondernemingen een laboratorium voor slimme haveninnovatie opgericht om een ecosysteem op te bouwen dat de digitale innovatie van de havenactiviteiten bevordert.

Peoples Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *