Meituan-Dianping koopt Mobike deelfietsen

De online groepskoopdienst Meituan-Dianping koopt het deelfietsen bedrijf Mobike over voor 3,4 miljard dollar. De deelfietsengigant maakt nog elke maand 50 miljoen dollar verlies en kijkt aan tegen 1,3 miljard passiva. De overeenkomst is zinvol want gebeurt binnen de invloedssfeer van internetgigant Tencent.

Meituan-Dianping is ‘s werelds vierde grootste eenhoorn waarvan de waarde door The Independent op 30 miljard dollar wordt geraamd. Begonnen met het verdelen van maaltijden en reservaties in restaurants verbreedde Meituan zijn aanbod naar online winkelen, het boeken van hotels en ook het bestellen van filmtickets.  Momenteel levert Meituan-Dianping dagelijks 10 miljoen bestellingen en heeft de site 600 miljoen geregistreerde gebruikers waarvan 180 miljoen maandelijks actief zijn.
Vorige week maakte Mobike medestichter Hu Weiwei via WeChat bekend dat Mobike overgenomen wordt door Meituan. Meituan CEO Wang Xing antwoordde dat Meituan een nieuwe toekomst wil bouwen met Mobike. In de bedrijfsmededeling nadien wordt gemeld dat de overeenkomst de capaciteit van Meituan zal verbeteren om innovatieve transportoplossingen aan te bieden doordat deelfietsen al het aanbod van deelauto’s en het aanroepen van taxi’s vervolledigen.

Schuld

Door de overeenkomst wordt Mobike 3,7 miljard dollar waard.  Meituan nam naar verluidt ook voor 700 miljoen dollar schuld over. De 1,3 miljard Meituan passiva bestaan hoofdzakelijk uit de waarborg van de klanten. Toch maakt Mobike nog elke maand 50 miljoen dollar verlies of het dubbele van concurrent Ofo. Ofo wordt echter gesteund door Alibaba dat onlangs de controle overnam van Meituans concurrent Ele.me.

Naar winst?

Door de koop van Mobike wordt Meituan een grote naam in de deelfietsen. Momenteel is Meituan hoofdzakelijk bekend in China, maar gezien  Mobike actief is in 14 andere landen kan Meituan dit misschien gebruiken om het eigen merk bekender te maken. Het Mobike-kernmanagement blijft op zijn plaats. Vermits Meituan de schulden overneemt, wordt de hoofdtaak voor de toekomst winst maken. De dagen waarbij veel tijd gratis gefietst kon worden om marktaandeel te verwerven zijn wellicht voorbij. Door de samenwerking met Meituan wordt de klantenbasis meer loyaal en stabiel zodat op termijn de inkomensstroom groter wordt.
Concurrent Ofo zal dus een sterkere concurrent kennen en ook zijn plaats moeten herbeoordelen in het nieuwe spectrum. Indien steun nodig, kan Ofo aankloppen bij Alibaba.  Recentelijk heeft ook Didi-Chuxing zich in deelfietsen gelanceerd  en zit in een partnerschap met Ofo. Kortom het online landschap wordt verder hertekend maar Meituan heeft nu duidelijk gescoord.
Bronnen: Techinasia, FT, Wikipedia, Independent

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *