Meituan dat deels in handen is van Alibaba gaat fuseren met Dianping (eigendom van Tencent). Het vormt op die manier een bedrijf van 15 miljard dollar dat lokale diensten aanbiedt zoals de bestelling van maaltijden en de beoordeling van restaurants, zo meldt Bloomberg. Deze fusie in O2O (online to offline) is een sterke rivaal voor Nuomi van Baidu.
De drie grote Internetgiganten investeren hevig in O2O (online to offline) diensten. Algemeen wordt immers aangenomen dat in de toekomst smartphones en tablets zullen worden gebruikt om zowat alles te boeken of te bestellen. Volgens Internet consultancy IResearch zal het aantal Chinese gebruikers van plaatsgebonden diensten tegen 2017 met 30 % stijgen tot 400 miljoen. Het laatste nieuws uit het wereldje was dat Baidu de komende 3 jaar 20 miljard yuan wilde investeren in Nuomi, een site voor groepsaankopen, om zo de tweede plaats in de sector te verwerven. Dit heeft blijkbaar de nummers één en twee, respectievelijk Meituan en Dianping, in elkaars armen gedreven. Voortaan gaan ze samen boekingen voor restaurants, filmtickets e.a. offline diensten aanbieden.
Sommigen noemen het vijf jaar oude Meituan al ‘het Chinese Groupon’. De firma is 77 miljard yuan waard en heeft volgens Analysis International de helft van de groepsaankopen in China in handen. Alibaba bezit 10 % van de aandelen. Zijn aandeelhouders zouden volgens de geruchten 60 % bezitten van de nieuwe vennootschap. Hoofddirecteur Wang Xing verwacht dat Meituan zijn inkomen dit jaar verdriedubbelt, vergeleken met de $ 300 miljoen uit 2014.
Het in 2003 gesticht Dianping waarvan Tencent 20 % bezit, is sterk in transacties en beoordelingen met betrekking tot restaurants en het heeft 30 % van de O2O-markt, gevolgd door Nuomi met 13 %. Het is overigens niet de eerste keer dat twee online giganten fuseren: in 2012 gingen Youku en Tudou in de online videosector samen en meer recentelijk in de taxiwereld proberen Didi&Kuaidi samen het hoofd te bieden aan Uber (dat overigens ook door Baidu wordt gesteund).
Bronnen: Bloomberg, WSJ, SCMP