De buitenlandministers van de 6 landen rond de Lancang/Mekong hebben op hun tweede vergadering in Cambodja de vijf prioriteiten uitgestippeld die op korte termijn bereikt moeten worden. De landen willen snel handelen bij hun verdere samenwerking. Zondag werd de eerste spade gestoken voor de aanleg van de spoorlijn van China naar Laos hoofdstad Vientiane.
De zes landen (China, Cambodia, Laos, Myanmar, Thailand en Vietnam) langs de Mekongrivier die in het Chinees Lancang wordt geheten, hebben in 2015 een samenwerkingsmechanisme opgericht. In maart 2016 kwamen de topdiplomaten van de 6 landen voor het eerst samen bijeen. Vorige vrijdag vergaderden de ministers een tweede keer in de Camboddiaanse noordwestelijke provincie Siem Reap. De Chinese buitenlandminister Wang Yi zei na afloop dat zijn collega’s de richting voor verdere samenwerking hebben bepaald samen met de 5 prioriteiten die verwezenlijkt moeten worden. Eerste prioriteit is om binnen 3 tot 6 maanden werkgroepen te vormen en hen aan het werk te zetten. Tweede taak bestaat er in de deelnemende landen aan te moedigen om binnen het jaar secretariaten of samenwerkingsorganen op te zetten. Derde prioriteit is de uitvoering volgend jaar van de 45 ‘vroege oogst’-projecten. Ten vierde werden de buitenlandministers en de lidstaten het eens om aan een nieuwe lijst van samenwerkingsprojecten te werken evenals aan een vijfjarenplan dat aan de leiders op een volgende vergadering voorgelegd zal worden. Ten vijfde zullen de toepassingsvoorwaarden van het Fonds en zijn gebruik officieel gelanceerd worden.
Als reden waarom de landen zo goed opschieten, gaf minister Wang aan dat het initiatief beantwoordt aan een dringende behoefte van regionale economische integratie. China is volgens de minister klaar om een ‘Lancang-Mekong’-cultuur te ontwikkelen met gelijkheid, wederzijdse hulp en vriendschap als kenmerken en dit samen met de oprichting van een corridor op basis van principes van wederzijdse raadpleging, gemeenschappelijke bijdragen en gedeelde voordelen, aldus nog de minister. De ministers loofden ook het ‘Belt & Road’ initiatief en ze hoopten dat het Chinese initiatief meer complementair kan zijn aan andere sub regionale samenwerkingsinitiatieven.
Spoorweg
Zondag werd in Luang Prabang na een jaar voorbereiding de eerste spade gestoken voor de spoorweg tussen China en Laos. Volgens minister van Openbare Werken en Transport Bounchanh Sinthavong is de aanleg van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het land want de aanleg van goede infrastructuur is de basis van economische ontwikkeling. Algemeen manager Huang Difu van China Railway International die tevens voorzitter is van de Laos-China Railway Company, zei dat deze spoorweg een groot strategisch project betekent. De Chinese spoorwegen willen er hun meest geavanceerde technologieën inzetten. De eerste spade werd gestoken door premier Thongloun. Langs het 414 km tellende traject komen er 32 stations. 62 % van het traject bestaat uit tunnels en bruggen. De bouw zal 5 jaar in beslag nemen. China financiert 40 miljard yuan of 70 %, Laos 30 %. De nieuwe spoorlijn wordt een belangrijk onderdeel van de Pan-Aziatische spoorlijn.
Bron: Global Times, Peoples Daily