De officiële aankondiging dat Daimler Benz – het bedrijf dat Mercedes produceert- schuldig bevonden is aan overtredingen van de Chinese antimonopoliewet veroorzaakt deining in de internationale pers. Wat is er aan de hand?
Prijsmisbruiken worden in China aangepakt door de lokale afdelingen van het Staatsbureau voor Industrie en Handel (SAIC). Belangrijke gevallen gaan naar de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie (NDRC). Die laat via het persagentschap Xinhua weten dat Daimler Benz schuldig is aan misbruik van monopolie bij de prijszetting van onderdelen. Een onderzoek bij Mercedes dealers in Jiangsu en Shanghai heeft uitgewezen dat de prijzen voor onderdelen en onderhoud onredelijk hoog zijn. Wie alle onderdelen van een Mercedes C zou kopen betaalt er 12 keer de prijs van een kant- en klare wagen voor. Daimler heeft het onderzoek bevestigd en zegt mee te werken met de overheid. Hoe hoog de boete zal oplopen is nog niet duidelijk. Volgens de wet van 2008 kunnen prijsovertredingen leiden tot een maximale boete van 10% van de jaaromzet. SAIC houdt het meestal bij ongeveer 1% van de omzet, maar de NDRC is strenger.
Daimler staat niet alleen als beschuldigde autobouwer. Recentelijk zijn al onderzoeken bekend gemaakt tegen BMW, Audi en Chrysler. Boetes zijn nog niet uitgeschreven. Volkswagen heeft bekend dat sommige verkoopafdelingen van zijn filiaal Audi de Chinese antimonopoliewet overtreden hebben en is bereid de boete te betalen die de NDRC zal opleggen. GM heeft zelf gemeld dat het vragen van de overheid beantwoord heeft. Toyota meldt een onderzoek betreffende zijn Lexus afdeling. Volgens een ander bericht zijn 12 Japanse autobedrijven betrokken in een onderzoek.
De autobedrijven hebben de bui op voorhand zien hangen. Mercedes kondigde begin augustus prijsverminderingen tot 29% aan op 10.000 onderdelen. BMW bood vervolgens 50% lagere prijzen aan op 2.000 onderdelen. Ook andere autobouwers verlaagden de prijs van hun onderdelen, in een uiterst geval zelfs met 78%.
De Europese Kamer van Koophandel in China vroeg zich vorige week al af of buitenlandse bedrijven in China niet speciaal geviseerd worden. Het riep de lokale overheden op om geen maatregelen te treffen vooraleer de schuld van betrokkenen vaststaat. De overheid ontkent formeel dat vooral buitenlandse firma’s geviseerd zouden worden: ook Chinese bedrijven worden onderzocht. Waarnemers wijzen erop dat buitenlandse bedrijven de facto monopolie hebben doordat de Chinezen nog steeds overtuigd zijn dat buitenlandse producten van betere kwaliteit zijn. De sector van de luxewagens is daar een voorbeeld van. 80% van de luxewagens in China zijn Mercedes, BMW of Audi. Dat betekent dat de rijkere Chinese klant bereid is onredelijke prijzen te aanvaarden. De firma’s kunnen de prijzen vragen die ze willen. Eerder was er al een gelijkaardig misbruik bij buitenlandse babymelk. Dat is vorig jaar al door de NDRC aangepakt ; zes bedrijven hebben in totaal 670 miljoen yuan boete moeten betalen.
Bron: Financial Times