Met Midherfstfestival herleefde het verbruik

Tijdens het Midherfstfestival waren korte trips en ook familiereünies gegeerd. Mooncakes vlogen de deur uit en ook festivalpakketten deden het goed. Bij familiediners was het niet zelden zelfs twee uur aanschuiven.

Nachtmarkt in Taixing (Jiangsu) Foto Xinhua Disclaimer


Voor veel Chinezen symboliseert het traditionele Halfherfstfestival een tijd waarin families samenkomen onder één dak. Gegevens van online reisbureau Qunar wijzen op een aanzienlijke toename van familiebezoeken en korte-afstandsreizen zijn een populaire keuze geworden.  Qunar meldde dat de twee uur durende hogesnelheidslijnen in regio’s zoals Beijing-Tianjin-Hebei, Jiangsu-Zhejiang-Shanghai en Guangzhou-Shenzhen een verhoogde passagiersactiviteit kenden.
Sommige mensen kozen ervoor om hun omgeving te verkennen. Volgens reisportaal Tuniu.com domineerden lokale reizen de reismarkt voor het Halfherfst Festival en waren goed voor bijna 50 % van de toeristische trips.
Traditionele culturele ervaringen zoals ontmoetingen met volkskunst, nachtelijke rondleidingen door oude steden en museumbezoeken, waren ook een nieuwe trend. Commerciële zones en winkelcentra zijn tijdens het festival hubs voor gezinsconsumptie. Tijdens de driedaagse bedroegen de verkoopcijfers van warenhuizen, supermarkten, speciaalzaken, cateringdiensten en e-commerceplatforms onder het Hoofdstedelijk Handelsbureau 4,67 miljard yuan, een stijging van 4,4 % ten opzichte van vorig jaar. Het voetverkeer in 60 belangrijke commerciële gebieden te Beijing steeg tot meer dan 22,3 miljoen persoonstijden, een stijging van 21,1 % ten opzichte van het voorgaande jaar.

Lieden in traditionele Chinese klederdracht wonen een lampionoptocht bij in Hongcun dorp (kanton Yixian) Foto Xinhua Disclaimer

In Shanghai trokken aloude voedselmerken in de bruisende Yu Garden massa’s binnenlandse en internationale bezoekers en bleef het smullen van mooncakes met vers vlees een gekoesterde traditie. Personeel van de aloude lokale restaurants Shanghai Dexingguan onthulde dat hun winkel dagelijks 2.000 tot 3.000 mooncakes verkocht waarbij de sappige variant met vers vlees het meest gewild was. Tijdens de afgelopen week steeg het zoekvolume naar restaurants met een festivalthema op het e-commerce platform Meituan met 433 % in vergelijking met de maand ervoor, terwijl het bestelvolume voor groepsaankooppakketten met een festivalthema met meer dan 76 % steeg van maand tot maand.
Manager Zhao Yu van OTF Pizza & Brunch in het Riverside66 winkelcomplex in Tianjin zegt ‘Tijdens deze vakantie lieten de familiediners een aanzienlijke stijging zien. Onze dagelijkse omzet is gestegen tot 60.000 yuan, bijna een derde hoger dan normaal, met een gemiddelde wachttijd van ongeveer twee uur.’

Ook op de filmmarkt was er tijdens de vakantie veel animo. Volgens gegevens die woensdag door de China Film Administration werden vrijgegeven, bedroegen de inkomsten uit de Chinese box office tijdens de driedaagse vakantie 389 miljoen yuan met 9,57 miljoen kijkers. Dit cijfer is een lichte stijging ten opzichte van de 367 miljoen yuan in 2023 en de 371 miljoen yuan in 2022, volgens box office tracker Maoyan. Met het aanhoudende herstel van de kijkersvraag verwacht de filmkassa van het land een aanhoudende groei na het Midherfstfestival. Het is nu uitkijken of de trend van het Midherfstfestival zich doorzet tijdens de vakantie rond de nationale feestdag, dan wellicht met wat meer afstandsreizen.

Bron: China.org