De aanhoudende smogproblemen doen de druk voor maatregelen tegen het vervuilend verkeer toenemen. En in de industrieprovincie Liaoning gaat men luchtvervuiling bestrijden door steden grote boetes op te leggen.
Dringend maatregelen voor betere brandstof nodig
Milieuverantwoordelijke en experts hebben verklaard dat de regering strengere normen voor zowel voertuigen als brandstoffen moet opleggen en zo de belangrijke bijdrage van motorvoertuigen aan de luchtvervuiling tegengaan. De voorbije week hadden meer dan 100 steden last van smog. Het nationale smog alarm duurde een volle week.
Op momenten van smog draagt de uitstoot door motorvoertuigen tot 50% aan de vervuiling bij, verklaarde Lu Shize, verantwoordelijke voor luchtvervuiling bij het Ministerie van Milieubescherming, op een workshop van het Milieuprogramma van de VN in Beijing. China heeft normen, zowel voor de voertuigen als voor de brandstoffen. Op dit ogenblijk wordt begonnen met de invoering van de norm V in sommige probleemstreken, en de invoering van norm VI moet dringend voorbereid worden, aldus Ding Yan, onderdirecteur van de afdeling Uitstoot door Voertuigen bij het ministerie. Die norm VI moet een verdere vermindering van de uitstoot met 40% tegenover norm V garanderen. De regering is van plan norm VI ten vroegste in 2016 in te voeren. Met norm VI zou China in de buurt van de ontwikkelde landen komen. Maar volgens Ding gaat het allemaal te langzaam en loopt China gezien de ernst van de luchtvervuiling te ver achterop.
Een voorbeeld is de hoeveelheid zwavel in diesel. Het toegelaten maximum stond al tien jaar op 2.000 microgram per gram, en is sinds 1 juli voor heel China op 350 microgram gebracht. Maar Europa hanteert intussen al een norm van 10 microgram. Voor benzine zijn er problemen met te hoge concentraties aan oleofinen en aromatische verbindingen die zorgen voor complexe giftige vervuilende moeculen, en de Chinese benzine verdampt twee maal sneller dan de Amerikaanse, met grotere vervuiling door vluchtige koolwaterstoffen als gevolg. Betere brandstoffen produceren zou eigenlijk niet veel meer kosten dan het huidige product. De kost om het zwavelgehalte terug te brengen tot 10 microgram is lager dan de recente prijsverhogingen in oktober. Maar de raffinaderijen moeten de investeringen voor ombouw willen doen.
Dit jaar zullen in China 22 miljoen motorvoertuigen verkocht worden. De International Council on Clean Transportation schat dat er tegen 2030 maar liefst 200 miljoen zullen rondrijden. Daarvan zal 40% in de regio Beijing-Tianjin-Hebei, de delta van de Yangtze en de delta van de Parelrivier rijden. Al die autos zouden uitgerust moeten zijn met roetfilters, die 90% van de deeltjes tegenhouden.
Vervuilde stadslucht? Boete van de provincie.
Acht van de veertien steden in de noordoostelijke provincie Liaoning hebben in totaal van de provinciale milieubescherming 54,2 miljoen yuan (6,5 miljoen euro) boete gekregen.Het is de eerste keer dat de provincie milieuboetes oplegt aan lagere besturen. De boete komt er nadat vorige week een honderdtal Chinese steden tot een week lang in dichte smog gehuld waren. De steden van Liaoning werden onderzocht op fijn stof PM10 (minder dan 10 micron groot), op SOX en op NOX. Shenyang, de provinciehoofdstad liep alleen al een boete van 34,6 miljoen op. De opbrengst van de boetes gaat naar projecten tegen de luchtvervuiling. Liaoning is een traditionele industriestreek waar veel steenkool gebruikt wordt.
Bron: China daily