In China 50 keer meer mobiele e-betalingen dan in VS

Vorig jaar waren er 50 keer meer mobiele elektronische betalingen in China dan in de VS. De betalingen door derde partijen verdrievoudigden. Zeker 36% van de Chinezen koopt minstens eenmaal per week online, maar ook de helft van de beleggingsfondsen worden al online verkocht.

Uit marktgegevens haalt Bloomberg dat de Chinese mobiele betalingen vijftig keer hoger liggen dan de Amerikaanse. De groei van de mobiele betalingen wordt vooral gedreven door de explosieve groei van het online winkelen en door financiële diensten via internet. Uit het vorige week verschenen onderzoek van de in Brussel gevestigde International Post Corporation blijkt dat 36% van de Chinezen minstens wekelijks een elektronische aankoop doen. Uit die studie blijkt omgekeerd eveneens dat China de meest populaire markt is voor de wereldwijde verbruikers. China vertegenwoordigt 26% van de grensoverschrijdende betalingen, gevolgd door de VS met 16% en het VK en Duitsland met 15%.
Vorig jaar werd in China eveneens de helft van de beleggingsfondsen online verkocht. In 2012 bedroeg dit nog nauwelijks 5 %. Volgens Bloomberg was 2016 ook een keerpunt voor de online betalingen bij de fysieke kleinhandel. Hierbij horen supermarkten, restaurants en kledingwinkels. Zo kondigde Starbucks in januari aan dat het in al zijn winkels zou beginnen betalingen te aanvaarden met ‘WeChat Pay‘. Vorig jaar was ook de groei van offline-to-online diensten robuust. Dit gaat om applicaties waarmee onder meer taxi’s of maaltijden kunnen worden besteld.

Derde partijen

Volgens gegevens van iResearch in China verdrievoudigde de waarde van de mobiele transacties door derde partijen als ‘WeChat Pay‘ en dominant Alipay. In de VS stegen de mobiele betalingen volgens Forrester Research met 39% tot $ 112 miljard. Overigens bestaat er geen verankerde kredietkaartcultuur in China. Het land maakte de sprong van cash naar mobiele betalingen, merkt eMarketer op. Naast de dominantie van Ant Financial en Tencent bij deze betalingen verschaft dit hen ook waardevolle gegevens over de gebruiker. Deze gegevens zijn op hun beurt interessant voor allerlei toepassingen. Denk aan kredietbeoordeling, gerichte reclame enz.
Hoe sterk de cijfers ook zijn, toch zijn niet alle verrichtingen economische transacties. Tijdens K3 vorig jaar bleek dat 60% van de Chinese mobiele betalingen gewoon betalingen zijn van persoon tot persoon zoals de hongbao’s. Dit is de virtuele versie van rode enveloppes met geld die vooral tijdens festivals worden geschonken. Forrester verwacht dat de VS-betalingen in 2019 2,6 maal groter uitvallen dan de waarde in 2015. iResearch voorspelt dat de Chinese betalingen tijdens dezelfde periode 7,4 keer stijgen. Overigens wordt in de VS en in Europa de NFC-methode gebruikt, terwijl in China het scannen van een QR-code het meest populair is.
Bronnen: FT.com/Bloomberg; china.org

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *