Alibaba wil de kleinhandelsketen ‘Intime Retail’ waarin het al 42 % had, opkopen voor $ 2,55 miljard om zo de controlerende aandeelhouder te worden. Bedoeling is de offline to online operaties ye versterken in een poging om het landschap in de kleinhandel te hertekenen.
Alibaba is de dominante e-commercegroep in China. De groep bezit al 20 % in de elektronica verkoopketen Suning en heeft een joint venture met huishoudtoestellen producent Haier en eveneens 32% in warenhuisgroep Sanjiang. In 2014 kocht de groep eveneens een 20 % minderheidsaandeel in de warenhuisketen ‘Intime Retail’ en betaalde daarvoor $ 600 miljoen. ‘Intime Retail’ bezit in Chinese steden van eerste en tweede rang meer dan 29 warenhuizen en 17 grote winkelcentra. Bedoeling van Alibaba is haar aandeel te verhogen tot 74 % waarmee het controlerend aandeelhouder wordt. De groep heeft er $ 2,55 miljard voor over : de beursaandeelhouders krijgen er een premie van 42% bovenop de laatste beurssluitingsprijs op 28 december. Stichter Shen Guo Jun zou 7 % blijven houden in zijn groep.
Omwenteling?
Naar verluidt wil Alibaba het landschap van de kleinhandel hertekenen. Die staat met de komst van e-commerce al aardig onder druk en wie niet inspeelt op de trend naar online to offline (O2O) dreigt de dupe te worden. Alibaba verdeelt al zijn onlinegoederen via de ‘Intime Retail’-winkels. Ook kunnen de gebruikers van Alibaba’s elektronische geldbeugel in de Intime Retailwinkels hier mee betalen. De grenzen tussen online en offline verkoop zijn aan het vervagen. Ook de TMall-klanten krijgen al de mogelijkheid om goederen te kopen uit de voorraad van Intime en om de online bestelde goederen in de winkel te gaan ophalen. In de toekomst zal Alibaba eveneens het gebruik van zijn big data inzetten in de offline verkoop. Met een nauwkeuriger kennis van wat de gebruikers wensen per regio, kan Alibaba ook het aanbod in het warenhuis beter afstemmen op dit lokaal profiel van de verbruiker. Alibaba beweert dat de recente transactie de strategie weerspiegelt om haar kennis en toegang tot data en technologie offline te gaan uitspelen zodat een nieuw verbruikspatroon ontstaat dat kan leiden naar een nieuw model van kleinhandel. De oude manier van doen is uitgeteld, zo heet het
Bronnen: Financial Times, China Daily