Naar omwenteling spijsolie op het platteland

In de steden verbruiken 70 % van de gezinnen flessen spijsolie, maar op het platteland gebeurt dit nog altijd op basis van kratten olie uit raapzaad. Verwacht wordt dat ook daar een evolutie plaats vindt zoals in de steden. Het staatsbedrijf China Grain Reserves lanceert een campagne om de topmerken in de spijsolie naar de kroon te steken. 
ediboilHet was het Singapore-merk Wilmar International dat in 1991 de spijsolie in klein formaat introduceerde in China. Haar merk Arawana is een topmerk in de Chinese olie-en granenmarkt. De 5 groten waaronder Arawana, Fulinmen en Luhua hebben volgens VS-onderzoek firma Nielsen 80 % van de klein verpakte olie in handen. Volgens voorzitter Chen Bo van Yihai Kerry Foodstuffs Marketing -een van Wilmars filialen- ondergaat de Chinese markt van de spijsolie een omwenteling. De verwachting is dat ook de 700 miljoen landelijke personen die nu nog raapzaad-olie verbruiken,  in de toekomst zullen overschakelen naar de spijsolie in flessen zoals in de steden. Volgens het Nanfang dagblad produceerde Yihai Kerry vorig jaar met 3 miljoen ton spijsolie het meest. Eigenaar COFCO van het merk Fulinmen bracht vorig jaar 1,1 miljoen ton olie of 15 % van de nationale productie voort en de Shandong-groep Luhua was goed voor 500.000 ton of 7%.
China Grain Reserves Corp -ook bekend als Sinograin– haalde vorig jaar amper 150.000 ton, maar koestert grote inhaalplannen. Op 5 jaar tijd wil het met haar merk Jinding olie 10 % veroveren van de markt, aldus dayoo.com. Momenteel heeft de groep met 415 miljard yuan aan activa,  maar heeft nauwelijks 2,5 % van de spijsoliemarkt in kleine verpakking. Om het doel te bereiken moet een groei van 60 % aangehouden worden en ook is de groep begonnen met de uitbouw van 2 nieuwe vestigingen namelijk te Zhengzhou en te Chengdu naast de 3 bestaande in Dongguan (Guangdong), Zhenjiang (Jiangsu) en Tianjin.
Ook wordt verwacht dat in de toekomst vraag zal zijn  naar meer types  oliën. Zo bevindt Wilmars sinograinoilgrootste O&O-centrum zich niet enkel in China, maar Wilmar heeft een typisch Chinees product ontworpen op basis van een mengeling van 8 types verschillende oliën. De gezondheidsvereisten van de middenklassen zullen eveneens hun stempel drukken op de vraag. Ouderen met hartproblemen willen maïsolie, ouders met opgroeiende kinderen willen olie gemengd met olie op basis van vis en zwangere vrouwen verkiezen olie op basis van kamillezaad. Wilmar heeft al een joint venture met Kellogg voor de opkomende graan-ontbijtmarkt. Anderen hebben minder de tijd voor een Chinees ontbijt te bereiden en zouden in de toekomst overschakelen op melk. Sinograin heeft alvast 1 miljard aan reclamegeld vrij gemaakt om op CCTV publiciteit te maken voor haar Jinding olie ter voorbereiding van de omwenteling bij de spijsolie die nu al bezig is.
Bron: Global Times

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *