Het Nanhai district te Foshan leidt in de omvorming naar voertuigen op waterstof. Het telt al 800 brandstofcel voertuigen, 6 tankstations en 1000 nieuwe bussen zullen worden aangekocht. Het lokaal bestuur heeft al 20 miljard ¥ gespendeerd om de sector van energie op basis van waterstof te promoten.
Het Nanhai district van Foshan naast Guangzhou geldt als het eerste gebied waar chauffeurs van brandstofcel voertuigen kunnen opladen. Eind 2019 telde geheel China amper 60 dergelijke herlaadstations. De zogeheten waterstof-vallei die zich als een hub voor de brandstofcel sector ontwikkelt, is een gebied van 48 km² in de buurt van het populaire Xianhu meer. Het begon met de bouw van de Guangdong Guangshun New Energy Technology een leidend vervaardiger van waterstofcompressoren voor auto’s. Het lokaal bestuur probeerde meer dergelijke bedrijven aan te trekken en installeerde in 2017 het eerste herlaadstation. Het was behalve de financiële kracht van het district vooral de aanwezigheid van autobouwers zoals Volkswagen, Toyota Motor, Honda en Nissan die bevorderlijk werkten. De stad Foshan heeft de zesde grootste nijverheidsproductie onder de Chinese steden. Nu telt Nanhai een dertigtal brandstofcel bedrijven.
Eind 2019 werd een tentoonstellingspaviljoen geopend van de waterstof nijverheid. Een O&O-centrum zou afgewerkt worden tegen oktober. Er bestaan plannen om controlerende installaties op te richten zowel op staats-als op provinciaal niveau. In samenwerking met de United Nations Development Program is er een management school om jonge ingenieurs op te leiden qua brandstofnijverheid. Het district telt al 800 brandstofcelvoertuigen waarvan de helft bussen en bestelwagens. Het district wil er gradueel nog 1000 bijkopen. Momenteel werken 6 herlaadstations op commerciële basis. Dit jaar zouden het er 20 worden en tegen 2022 22. Het Nanhai bestuur heeft al 20 miljard yuan besteed aan de nieuwe sector.
China ontvouwde in 2019 een plan om tegen 2030 één miljoen dergelijke voertuigen op de weg te hebben en de herlaadstations tot 1000 te verhogen. De helft van de brandstofprijs is in Nanhai nog gesubsidieerd. Het break even punt zonder subsidies wordt tegen 2022 verwacht. Het lokaal bestuur vraagt dus dat de provinciale en nationale regering ook steun gaan verlenen. Het bestuur meent dat zo in de toekomst tot 100 miljard yuan aan economische baten kunnen gegenereerd worden.
Bron: Asia Nikkei