Nantong- en Yangkouhavens in expansie

  

Nantong haven

Nantong haven


De Jiangsuhavens hebben de wind in de zeilen. Meer bepaald wordt verwacht dat grote investeringen de havens van Nantong en Yangkou er op vooruit doen gaan in vergelijking met supergroten, die te lijden hebben van de exportval.
Een derde van China’s buitenlandse handel passeert via de Yangtzerivier. Ongeveer 90 % van wat de rivier bevaart, is echter bestemd voor het binnenland, wat betekent dat heel wat grondstoffen uit het buitenland landinwaarts gezogen worden.  De ontwikkeling van de Jiangsuhavens kreeg een duw in de rug met het bezoek in juni van eerste minister Wen Jiabao en door de goedkeuring van een ontwikkelingsplan over het gebied door de regering. Yangkou wordt er in aangeduid als een groeigebied en het plan roept op tot de uitbreiding van andere havens als Lianyungang, Yancheng and Nantong. Nantong wordt gevraagd om samen te werken met Shanghai. De premier onderstreepte het belang hiervan door een bezoek aan Nantong, een stad van 7,7 miljoen inwoners 100 km ten noorden van Shanghai. Nantong was de laatste drie jaar de grootste importeur van fosfor in China en het is de grootste binnenhaven langs de Yangtze voor de import van ijzererts, aldus de onderdirecteur van het  Nantonghavenbedrijf, waarin PYI uit Hongkong een aandeel heeft van 45 %.
De Yangkouhaven, pas in november 2008 geopend, kostte 5 miljard yuan, is 17 meter diep, en heeft 62 aanlegplaatsen die schepen aankunnen van 50.000 tot 300.000 ton. Het is vooral ontworpen om diepwatervaartuigen te ontvangen met LNG.  Gezien China af wil van de afhankelijkheid van steenkool, zal het belang hiervan enkel groeien.  De PYI-groep, die drie vierden van de Yangkouhaven in handen heeft, meent dat vooral de vraag naar staal, cement en koper deze havens zal doen groeien. PetroChina bouwt er voor zeven miljard yuan LNG-installaties, en die moeten in 2011 functioneren. In dat jaar moet Yangkou 3,5 miljoen m³ aankunnen, dit wordt verdubbeld in 2013 en moet in 2015 10 miljoen m³ te bereiken. De grote havens van Shanghai en Shenzhen kenden daarentegen dit jaar een achteruitgang van hun containerverkeer met respectievelijk 14 en 21 %.
Ook de haven van Nantong, waarvan het volume met 20 % aangroeide tot 16 miljoen ton in het eerste semester, doet het goed. Vooral ijzerererts steeg met één derde. Het Nantonghavenbedrijf plant voor volgend jaar een nieuwe containerterminal die 500.000 TEU zal toevoegen aan zijn capaciteit. Ook wordt op drie jaar tijd een verdubbeling van gewone cargo gepland. Beide plannen vergen een investering van 500 tot 600 miljoen, aldus nog PYI.  Nantongs import van ijzererts komt uit Australië en Brazilië. Koper komt uit Chili, fosfor uit Canada en soja uit Latijns-Amerika. Voor de intrede van PYI in 2005 verloor de haven van Nantong geld; sedertdien wordt weer winst gemaakt. De Yangkou- en Nantonghavens stellen zich niet op als concurrenten van Shanghai, maar streven eerder een complementaire rol na.
Bron: SCMP
Lees ook: artikel haven Wuhan
over Nantong: dossier Samenwerking YRD-steden, sectie enkele lokaliteiten

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *