Het ministerie van Transport vraagt tot 5 juni het advies van de bevolking over haar voorstel tot reglement van de deelfietsen. Kinderen onder 12 jaar evenals elektrische deelfietsen worden verboden. Registratie op echte naam en ook een verzekering zijn verplicht. Van de lokale besturen wordt de aanleg van fietspaden gevraagd en van parkeerstations.
Op minder dan een jaar ontstonden in China 20 firma’s en merken met deelfietsen. Ze brachten die 10 miljoen fietsen in het stadsbeeld vechtend om marktaandeel. Eind vorig jaar telde het land bijna 19 miljoen gebruikers van deelfietsen en het China E-Commerce Research Center verwacht dat het aantal eind dit jaar tot 50 miljoen zal zijn aangegroeid. De twee grootste marktspelers realiseren dagelijks 20 miljoen ritten: de oranje fietsen van Mobike domineren het straatbeeld in Beijing terwijl de gele OFO-fietsen dominant zijn in Shanghai.
De fietsen die met GPS zijn uitgerust laten toe dat je de fiets waar ook kan achterlaten. Nadeel is echter dat horden fietsen het straatbeeld in beslag nemen vooral rond metrostations. Enkele lokale overheden brachten al een regeling uit voor hun stad, maar nieuw is het voorstel van het ministerie voor Transport. Via publicatie van het reglement vraagt het ministerie tussen 22 mei en 5 juni het advies van de bevolking over haar ontwerp.
Inhoud
Het nieuwe reglement vereist dat de gebruikers minimaal 12 jaar oud zijn en zich registreren op hun echte naam. Ze moeten ook verzekerd zijn voor persoonlijke ongevallen en aansprakelijk tegenover derde partijen. Ook de deelfietsenfirma’s moeten verzekerd zijn voor hun gebruikers. Ze worden ook verantwoordelijk geacht voor het bestraffen van gebruikers die hun fiets nalaten waar het niet mag. Ongeciviliseerd of onwettelijk gedrag zal worden bijgehouden, zegt het ontwerp nog verder.
Van de lokale overheden vraagt het ministerie dat ze parkeerzones oprichten rond transporthubs, winkelcentra en kantoorblokken. Hen wordt het advies verstrekt te werken met ‘negatieve lijsten’ waar niet gestald mag worden. Ook wordt de lokale overheden gevraagd om meer fietspaden aan te leggen.
Reactie
Hoewel de reglementering in de lucht hing, toch zijn er nog verrassingen. De grote operatoren als Mobike en OfO vroegen al hun gebruikers zich met de echte naam te registreren en zich ook te verzekeren. Dat elektrische fietsen niet toegelaten worden, wekt ook verwondering. Nochtans verbiedt de regelgeving te Beijing en te Shanghai die ook. Het nieuw reglement moedigt de operatoren aan om het betalen van de waarborgsom te laten vallen en samen te werken met firma’s die krediet beoordelen. Starters die de waarborg toch vragen, mogen deze som niet mengen met fondsen voor bedrijfsvoering.
Sesame Credit werkt samen met OFO maar (nog) niet met Mobike dat door concurrent Tencent wordt gesteund. Zoals in de andere sectoren van de deeleconomie laat de invloed van de Internetgiganten zich eveneens gelden: Mobike werkt samen met Tencent terwijl DidiChuxing achter OFO staat samen met Ant Financial van Alibaba.
Bronnen: Tech in Asia, Reuters, CGTN
Moeten verschillende deelfiets bedrijven in dezelfde stad met elkaar concurreren. Kunnen de bedrijven niet een bied doen op een stad waar ze exclusieve mag delen in het stad. En andere bedrijven niet opdelfde stad mag voor 1 jaar. Na een jaar weer concurrentie bieden op de licentie. Nu moet je verschillende deelfiets APP gebruiken en betaald APP.
Ze moeten ook verzekerd zijn voor persoonlijke ongevallen en aansprakelijk tegenover derde partijen??????????
Meeste mensen hebben zulke verzekering niet behalve mensen met een auto. Dus het auto gebruikers worden niet verminderd. Als je gewoon in de gemeente staat ingeschreven met een verzekering is dat al voordoende.