Nepal heeft maandag met China een akkoord getekend waardoor het land niet langer volledig van India afhankelijk is voor een toegang tot de zee.
Alle overzeese buitenlandse handel van Nepal verloopt nu via de havenstad Kolkata in India. Dat maakt het kwetsbaar voor inmenging. Zo voerde India gedurende vier maanden een onofficieel olie-embargo door uit onvrede over de binnenlandse politiek van Nepal tegenover een met Indische volkeren verwante Nepalese bevolkingsgroep; dat embargo eindigde pas in februari, nadat China per vrachtwagen olie over de Himalaya had aangevoerd.
In Beijing werd deze week het Transport Transit agreement ondertekend ter gelegenheid van het bezoek van de Nepalese eerste minister. Dat geeft Nepal de mogelijkheid buitenlandse handel te bedrijven via de Chinese havenstad Guangzhou (Kanton). India had de bui al zien hangen, want in februari bood het aan de Nepalese handel ook via de haven van Visakhapatnam te laten verlopen.
Handel op enige schaal drijven via een Chinese haven vereist een verbetering van de transportinfrastructuur tussen beide landen. Er komt samenwerking voor de bouw van een spoorweg die Nepal met China moet verbinden. Aan Chinese kant zou de spoorlijn naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa tegen 2020 doorgetrokken worden tot de grensplaats Gyirong. In Nepal zou een spoorlijn komen van Gyirong naar Lumbini (de geboorteplaats van Boeddha, op de grens met India) via Kathmandu en Pokhara.
Nepal en China gaan ook onderzoeken of een bilateraal vrijhandelsakkoord mogelijk is.
Verder verleent China een zachte lening van 216 miljoen dollar voor de bouw van een internationale luchthaven in de westelijke stad Pokhara. Het zal helpen bij de installatie van verlichting op zonnecellen bij 32.000 Nepalese gezinnen en bij het zoeken naar gasreserves om te koken. Nepal zoekt ook Chinese hulp voor de bouw van een monorail in Kathmandu.
Bronnen: SCMP, People’s Daily