De ‘State Grid Corporation’ zal in 27 steden 75 oplaadstations bouwen voor elektrische wagens. In die stations komen er 6207 herlaadmodules. De stad Shenzhen legt alvast zijn eigen netwerk aan. De markt voor dit soort infrastructuur wordt op 1,4 miljard geraamd.
De ‘State Grid Corporation’ is de grootste elektriciteitsleverancier in China. Dit jaar wil de maatschappij in 27 steden een netwerk aanleggen van 75 laadstations voor elektrische wagens met 6000 ‘pompen’, of liever oplaadmodules. Vorig jaar in november verwezenlijkte State Grid een eerste elektrisch laadstation van 400 m² tegen 5 miljoen yuan.
Een probleem is dat er her en der reeds initiatieven zijn opgestart en dat er eigenlijk een nationale standaard nodig is. Zo heeft de producent van elektrische wagens ‘Beijing Lithium Energy Investment Co’ een samenwerkingsproject lopen met de provincie Hebei om in Tangshan meerdere herlaadstations te bouwen. De stad Shenzhen gaat dan weer gedurende de volgende vijf jaar 339 miljoen yuan investeren in 250 herlaadstations met 12.500 laadmodules.
De markt voor dat soort infrastructuur wordt door ‘Shenyin & Wanguo Securities’ op 1,4 miljard jaarlijks geraamd. Vooral de beursgenoteerde firma ‘Shenzhen Auto Electric Power Plant Co Ltd’ lijkt goed gepositioneerd te zijn om hierin te winnen. De firma heeft in Shenzhen al twee herlaadstations mogen bouwen met 134 modules. Het is ook de partner van State Grid om in de andere steden, Tianjin, Xi’an, Nanchang, Wuhan en Hefei, dergelijke e-laadstations te verwezenlijken. Onlangs schoten de aandelen dan ook met een kwart de hoogte in.