Nieuwe CRH-lijnen geopend, spoorschulden lopen op

7 nieuwe supersnelle treinlijnen werden zopas geopend waaronder de rechtstreekse lijn tussen Xiamen en Shenzhen. De schulden van de spoorwegen lopen inmiddels op tot 63 % van de activa. Tegen begin volgend jaar wordt verwacht dat de vaste prijspolitiek van een treinticket vervangen wordt door een variabele prijs naar gelang piek- of daluur.
SST-lijn Shanghai-Peking
In China heet de supersnelle trein “China Railway High speed” of CRH. Gisteren opende de rechtstreekse lijn van 513 km tussen Xiamen en Shenzhen die de reistijd tussen beide steden inkortte van 13 uur voorheen tot 4 uur nu. Een enkel ticket tweede klasse kost 150 yuan, terwijl een vliegtuigticket 700 yuan kost. Analisten voorspellen echter dat de lijn gedurende het eerste jaar maar 600 miljoen zal opleveren, wat neerkomt op een jaarlijks verlies van 2 miljard yuan. De lijn Xiamen Shenzhen heeft 50 miljard gekost waarvan 70 % door bankleningen, wat neerkomt op een op een afbetalingstermijn van 17 jaar.
Twee andere recente CRH-lijnen zijn die tussen Xian en Baoji en de 244 km lange lijn tussen Chongqing en Lichuan en ook nog enkele kleinere lijnen zijn klaar. Door de 7 nieuwe lijnen kwam er 2000 km snel spoor bij. 4 van de 7 nieuwe lijnen bevinden zich in de provincie Guangxi. Deze provincie ligt vrij cruciaal voor de latere doortrekking van het snelspoor naar de ASEAN landen. Door de nieuwe lijnen krijgt het snelle spoornetwerk met nationaal 4 verticale en 4 horizontale hoofdassen vorm.
Momenteel telt het Chinese spoorwegnet 102.000 km sporen, waarvan 10.000 km snel sporen. Om tegen 2015 het streefcijfer van 120.000 km spoorwegnet te bereiken zou in 2014 en 2015 dubbel zo veel sporen moeten aangelegd worden dan 2012 en 2013. Daarvoor zijn 1000 miljard yuan investeringen nodig. Dit jaar liepen de spoorweginvesteringen op tot 660 miljard, waarvan 530 miljard voor infrastructuur. De maatschappij heeft nog voor 1500 miljard yuan projecten.
Schulden
Waar dit vandaan te halen is de vraag, want de totale schuld van de China Railway Corporation CRHnetwerkbedroeg eind september al 3000 miljard yuan tegenover 4800 miljard activa. Terwijl dit schuldpercentage maar 26% was in 2004, nam dit toe tot 42 % in 2007 en tot 62 % nu. Het exploitatieverlies gedurende de eerste 9 maanden bedroeg eventjes 1700 miljard yuan. Goed nieuws komt er van de CRH tussen Beijing en Shanghai waarvan de 250 miljard kost al zal afgeschreven zijn na 10 jaar i.p.v. de verwachte 2 tot 15 jaar. Ook de lijn van Guangzhou naar Beijing zag een toename van 20 % vergeleken met het jaar voordien. Op 1 jaar tijd vervoerde deze treinlijn 100 miljoen passagiers.  In het westen en het centrale landsgedeelte is het echter moeilijker de kosten te recupereren gezien de magere klantenstromen.
Veel wordt verwacht van het nieuwe prijssysteem dat volgens Economic Information Daily begin volgend jaar zou ingaan. Totnutoe was er een vaste prijs voor een treinkaartje. Verwacht wordt dat deze prijs in het nieuwe systeem varieert naar belang het tijdstip van de reis. Dit zou er op neerkomen dat de prijs in de daluren vermindert, terwijl deze in de piekuren zou gelijk blijven. CRH zoekt ook naar methodes om de privésector bij haar investeringen te betrekken.
Bronnen: China Daily, wantchinatimes, Peoples Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *