Subsidies moeten een nieuwe impuls geven aan het gebruik van ‘groene voertuigen’. Van 2013 tot 2015 zal de overheid financiële steun geven aan bedrijven die erin slagen openbare instellingen en het openbaar vervoer warm te maken voor het gebruik van wagens en bussen die rijden op nieuwe vormen van energie. De campagne richt zich in de eerste plaats op grote economische zones.
Producenten van elektrische en hybride auto’s en van brandstofcelauto’s krijgen staatssteun. Dat geld moet het verschil tussen de kosten verbonden aan de productie van groene voertuigen en die van traditionele wagens kleiner maken. Het is de bedoeling de subsidies te laten afnemen in de mate dat de productie van duurzame vervoermiddelen stijgt en de technologie vordert. China hoopt vooral de binnenlandse merken te steunen en van de toekomst die dit product heeft te overtuigen. Kopers van elektrische of hybride wagens en waterstofauto’s komen tot 2015 in aanmerking voor premies van maximaal 60.000 yuan (€ 7300). Er gaat ook geld naar grote steden die investeren in laadstations. In de grote economische zones Beijing-Tianjin-Hebei en de Delta’s van de Jangtse en de Parelrivier wordt de noodzaak om energiezuinig en schoon te produceren met de dag dringender (o.a. door de schokkende ervaringen met smog en verkeersopstoppingen). Nog een teken dat de regering deze uitdaging ernstig neemt is de vijfde aanpassing van emissiestandaarden voor lichte voertuigen (min of meer gelijk aan de Europese) die tegen 2018 uiterlijk in het hele land moet gelden. De vier samenwerkende departementen die uitkijken naar de subsidieaanvragen zijn: de ministeries van Financiën, van Wetenschap en Technologie, van Industrie en de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervormingen (National Development and Reform Commission, NDRC).
Sinds 2010 onderneemt China pogingen om de overschakeling op ecologisch verantwoord vervoer versneld en systematisch tot stand te brengen door middel van financiële overheidssteun. Dat is vooralsnog geen onverdeeld succes. Op advies van deskundigen zijn in dit programma voor een nieuwe subsidieronde ook hybride voertuigen opgenomen. De doelgroep is ook uitgebreid: tot nog toe was het initiatief gericht op 13 grote steden, nu komen daar de drie grootste economische centra bij. Vorig jaar waren er, volgens het ministerie van Wetenschap en Technologie meer dan 27.800 groene voertuigen in gebruik in 25 grote steden, waarvan 80% stadsbussen. Het doel is om tegen 2020 maar liefst 5 miljoen auto’s en bussen op nieuwe energie te laten rijden. Voorzitter van de Wereldbank Jim Yong Kim, die in Beijing op bezoek is, kreeg van Li Keqiang te horen dat de regering mikt op ‘innovatie en de integratie van wetenschap en technologie met de economie’. Voor China is dat de manier bij uitstek om de kwaliteit en de efficiëntie van de economische ontwikkeling te verhogen. De nieuwe impuls voor ‘groene voertuigen’ lijkt daardoor mede te zijn geïnspireerd.
Bronnen: Xinhua, People’s Daily, BBC.
Zie ook
http://www.chinasquare.be/achtergrond/china-wil-voortouw-nemen-qua-e-wagens/
http://www.chinasquare.be/achtergrond/china-elektrificeert-stadsbussen/
http://news.xinhuanet.com/english/china/2013-09/18/c_132729354.htm
Technische informatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcelauto
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto