De Chinese regering heeft een nieuwe reeks richtlijnen uitgevaardigd die de teleurstellende verkoop van wagens op nieuwe energie moet optrekken. Daarbij hoort dat 30% van wagens voor het openbaar vervoer groen moeten zijn. Ook het protectionisme van lokale besturen wordt aangepakt.
De verkoop van groene auto’s blijft fel achterop vergeleken met de doelstellingen. De regering wil nu zowel de elektrische-, de hybride- als de voertuigen op brandstofcellen promoten. Het kabinet zal een eenvormige standaard ontwerpen en een lijst opmaken van de gekwalificeerde producenten wat het protectionisme door bepaalde lokale besturen moet tegengaan. Zo heeft BYD uit Shenzhen moeilijkheden zijn hybride wagens te verkopen in niet-zuidelijke landsdelen. De regering nodigt het privékapitaal ook uit voor de na verkoopsysteem voor elektrische voertuigen waarbij het verhuren van batterijen en recyclage. Ook de internetbedrijven zijn welkom in de sector van de groene wagens voor toepassingen als mobiel internet en slimme netwerken.
Begin juli had de regering al plannen ontvouwd om de aankoop van groene voertuigen door overheidsorganen te stimuleren. De nieuwe bussen en taxi’s van het openbaar vervoer moeten voor 30 % groen zijn. Ook de aankoop van nieuwe voertuigen door overheidsorganen moet voor 30% bestaan uit voertuigen met nieuwe energie. De regering besliste al op 9 juli om de aankooptaks op nieuwe energiewagens te schrappen. Van de lokale besturen verwacht de regering dat ze oplaadpunten installeren op publieke parkeerplaatsen. De distributiemaatschappijen van elektriciteit moeten hun net in functie daarvan uitbreiden. Ook langs de autowegen moeten meer oplaadpunten komen.
Bron: ce.cn