Een nieuwe treinlijn voor goederen vertrekt vanuit Chongqing richting Vietnam, met aftakkingen naar Myanmar en Laos. Uiteindelijk doel is Singapore. Het spoor kan in beide richtingen strategisch belangrijk worden.
De eerste goederentreinen zijn vertrokken uit Chongqing naar Haiphong in Vietnam en Yangoon in Myanmar. Chongqing is een belangrijke logistieke hub in West-China. Het heeft de meest stroomopwaartse grote haven op de Yangtze. En het is een belangrijk knooppunt voor spoorwegen, van waaruit talrijke treinen richting Europa vertrekken. Haiphong is een belangrijke havenstad in Vietnam, op honderd kilometer van de hoofdstad. Yangoon is een belangrijke havenstad in Myanmar, gelegen aan de Indische Oceaan. De rit van Chongqing duurt vijf dagen. Tot nu toe duurde dat traject via spoor en boot gecombineerd ongeveer twintig dagen.
Er zijn plannen voor het doortrekken van de lijn naar Singapore aan de straat van Malakka. De lijn ligt er al in China en Laos, maar in Maleisië en Thailand zijn nog discussies over het verbinden en upgraden van bestaande lijnen of de aanleg van nieuwe HSL lijnen. De volledige realisatie wordt volgens wikipedia ten vroegste in 2026 verwacht.
De nieuwe spoorlijn zal vooral de regionale handel vergemakkelijken. Maar ze biedt ook mogelijkheden voor goederen uit het Chinese binnenland om snel via de havens van Haiphong of Yangoon per schip verder te reizen naar Europa, Afrika of het Midden-Oosten. Dat spaart tot 20 dagen uit, vergeleken met een traditionele trip over land naar een haven aan de Oost-Chinese kust.
In omgekeerde richting krijgen de landen van Zuid-Oost Azië via Chongqing een snelle treinverbinding over land met Europa.
De spoorlijn past in het kader van de New International Land-Sea Trade Corridor, een gezamenlijk project van november 2021 tussen westelijke Chinese provincies en Singapore om de handel, financiële dienstverlening, groene kredieten en fintech te vergemakkelijken.
Bronnen: China Daily, BRI nieuwsbrief Clingendael Instituut