Naar aanleiding van de nieuwe tweede treinverbinding tussen Kazachstan en China maakt de “Asia Times” een balans op van de economische banden tussen beide landen. Vooral de energie- en transportprojecten worden op een rijtje gezet. Bij de nieuwe verbinding staat de gemeenschappelijk economische transitzone te Khorgos centraal.
Gedurende het laatste decennium kende Kazachstan een snelle economische opgang, voornamelijk door de groeiende olie-export. Voor de eerste maal is Kazachstans buitenlandse handel met China groter dan deze met Rusland. China komt met een derde van Kazachstans handel op de tweede plaats na de EU die 40 % afneemt, vooral petroleum. De twee regeringen hebben als gemeenschappelijk doel om de wederzijdse handel tussen beide landen tegen 2015 te doen groeien tot 40 miljard $. Daarbij zijn pijplijnen en goede transportverbindingen essentieel.
De joint-venture tussen Chinese National Petroleum Corporation (CNCP) and KazMunaiGaz bouwde een oliepijplijn van de Kazachse haven Atyrou langs de Kaspische zee tot de grensstad Alashankou met China door Xinjiang. Nu vloeit een vijfde van Kazachstans petroleum naar China. In 2010 begon de 2100 km lange Centraal Aziatische aardgas-pijplijn die uit Turkmenistan komt en over Kazachs grondgebied loopt, aardgas te leveren aan China. Tegen 2015 zou die jaarlijks 40 miljard m3 moeten leveren. Overigens opende de CNPC in december de
laatste sectie van de 22 miljard $ en 8704 km lange pijplijn die 30 bcm (miljard m3) doorstuurt van grensstad Khorgos tot in Shanghai, Kanton en Hongkong. Een ander project van de joint-venture CNCP-KazMunaiGaz betreft de bouw van een 1500 km lange aardgas-pijplijn van Beyneu in West-Kazakstan tot Bozoi-Shymkent. Van daar wordt de lijn verbonden met de Centraal Aziatische pijplijn, maar zal ook gas leveren aan Zuid-Kazachstan dat totnutoe aardgas moest invoeren. Zelfs nog een derde aardgas-pijplijn staat op de tekentafels en de 3 samen zouden tegen 2015 de VRC 60 miljard m3 gas leveren, jaarlijks zowat de helft wat China dan zou invoeren.
Transport
Eind 2012 openden China en Kazachstan hun tweede spoorweglijn die loopt via Khorgos. De nieuwe link is in beide landen 300 km lang en verbindt de spoorlijn uit Jiangsu met het Kazachse net. Doel is dat de nieuwe overgang door Altynkol-Khorgos de vervoerde vracht kan opvoeren tot 10 miljoen ton in 2015 en gehoopt wordt op 20
miljoen in 2020. Totnutoe was de enige spoorverbinding tussen beide landen de Alashankou-Dostyk verbinding. Deze 460 km lijn van de Alataw pass tot Xinjiang was de enige operationele link die nu 15 miljoen ton vracht levert van oost naar west, zowat het dubbele van wat van west naar oost gaat. Sinds de opstart in 1991 werd 150 miljoen ton door de corridor Alashankou/Dostyk getransporteerd. Op 14 juni 2010 is voor de eerste keer een vrachttrein met 45 ton LNG door de grens gereden om geleverd te worden aan de Dushanzi petrochemie-onderneming in Noord Xinjiang. Het was de eerste maal dat energie ingevoerd werd per trein.
Dit jaar wordt ook begonnen met de bouw van de treinverbinding tussen Kazachstans nieuwe hoofdstad Astana en de vroegere Almaty die nog altijd de voornaamste handels hub is. China bezit 30% van het 16 miljard $ kostende project. De treinen langs het traject van meer dan 1000 km dat veel bruggen en verhoogde delen telt, zullen rijden aan 350 km/uur zodat de spoortijd tot 4 uur wordt ingekort.
In april laatstleden opende te Khorgos het China-Kazakhstan International Border Cooperation Center dat 3,4 km2 groot is in Xinjiang en 1,85 k2 in Kazachstan. Het gaat om een taksvrij vrijhandelscentrum. Bezoekers kunnen 30 dagen in het centrum verblijven en taksvrij winkelen. De speciale economische zone telt ook financiële diensten, goederenopslag, hotels, ontspanning en toeristische faciliteiten. De douaneformaliteiten werden
eenvoudiger gemaakt.
China en Kazachstan zijn ook hoofdspelers in de 8700 km lange transportweg die China met West-Europa verbindt. Eenmaal helemaal af zullen containers maar twee weken doen van China’s oostkust tot Duisburg, drie maal sneller dan met het schip. Zowel de European Bank for Reconstruction and Development, de Wereldbank, ADB en de Islamic Development Bank steunen het project financieel. Op het ogenblik werken 30.000 Kazachse arbeiders aan het gedeelte van 1734 km dat door 4 regio’s in het land passeert. President Nazarbayev noemde de spoorweg in zijn toespraak tot de natie van 2012 “De bouw van de eeuw.”
Bron: Asia Times
Lees ook ons dossier over “Centraal Azië”