Er komen zeven bijkomende vrijhandelszones. Ze moeten de opening van China verdiepen en het Belt and Road (Nieuwe Zijderoutes) initiatief ondersteunen.
De toelating voor de zeven vrijhandelszones is eind vorige week door het Ministerie van Handel bekend gemaakt. Ze komen bovenop de vier bestaande in Shanghai, Tianjin, Guangzhou en de provincie Fujian.
Twee zones komen aan de kust, in de provincies Liaoning en Zhejiang. De vijf andere zijn in het binnenland, in de provincies Henan, Sichuan, Shaanxi, Hubei en in de stad Chongqing.
De zones moeten buitenlandse handel vergemakkelijken, en buitenlandse investeerders meer vrijheid geven. En ze gaan zich vooral richten op landen die aan het Belt and Road (Nieuwe Zijderoutes) initiatief willen deelnemen.
De lijst met vrijhandelszones is al vorige zomer door de centrale regering goedgekeurd. Die heeft ook algemene ontwikkelingsplannen voor de zones opgesteld. De zone in Shaanxi gaat zich richten op economische betrekkingen met landen die aan het Belt and Road initiatief deelnemen. Henan wil een groot internationaal logistiek- en transportcentrum worden. In Hubei komt een zone voor hoogtechnologische nijverheid en voor het ondersteunen van de economische gordel langs de Yangze.
De plannen voorzien hervormingen om de administratie te stroomlijnen, bevoegdheden te decentraliseren en de correcte toepassing van de regels af te dwingen. De provincies in het binnenland moeten zich dank zij de zones meer openen voor buitenlandse handel en buitenlandse investeringen.
Succes?
De werking van de zones zal gebaseerd zijn op de ervaringen van Shanghai en de drie andere zones die al bestaan. Er komen op staatsniveau goed uitgebouwde taksvrije consignatiezones en parken voor geavanceerde technologie. Een zone zal maximum 120 vierkante kilometer beslaan, en in drie verdeeld zijn.
De eerste vrijhandelszone werd bijna vier jaar geleden opgestart in Shanghai. Ze werkte met pilotprojecten waardoor buitenlandse investeringen in meer domeinen toegelaten werden. Verder zijn de beperkingen op het binnen of buiten brengen van kapitaal verminderd. Het is nog onduidelijk in hoeverre de pilotprojecten effectief tot meer openheid bijgedragen hebbven. Blijkbaar is de officiële beoordeling goed genoeg om verder uit te breiden.
Er wordt verwacht dat nog een derde reeks vrijhandelszones zal volgen, in de meer Westelijke provincies zoals Guangxi, Yunnan en Xinjiang.
De uitbreiding van het aantal vrijhandelszones is een onrechtstreeks antwoord op de kritiek dat China wel in het Westen investeert, maar te veel domeinen van zijn eigen economie gesloten houdt voor buitenlandse investeerders.
Bron: China Daily