De Nieuwjaarsrush op het openbaar vervoer in China is twee weken voor de eigenlijke Nieuwjaarsdag gestart. Men verwacht dit jaar een recordaantal reizigers vlot te bedienen. Tijdens de feestperiode voorzien experts ook een stevige piek in de consumptie; dit is een positief voorteken voor de economie in 2025.
Op 29 januari vieren de Chinezen het Lentefeest. Dan begint het jaar van de slang. Het Lentefeest is traditioneel de periode waarin binnenlandse migranten naar huis terugkeren om familie en vrienden te ontmoeten. Ze begint nu en loopt uit tot 25 dagen na de feestdag.
Verwacht wordt dat dit jaar in die periode van 40 dagen een recordaantal van 9 miljard Chinezen op reis zal trekken, de grootste volksverhuizing ooit. Het cijfer is gebaseerd op data van de belangrijkste reisplatformen.
Dit jaar krijgen de Chinezen 8 dagen nationaal verlof voor het Lentefeest, te beginnen vanaf 29 januari.
Gedurende de feestperiode verwachten experts een hoge consumptiepiek in de horeca, shopping en de ontspanningssector. Een robuuste consumptiepiek kan bedrijven de middelen bezorgen om te moderniseren en/of uit te breiden en is een positief voorteken voor de economie in 2025.
Vlotte bediening bij de spoorwegen
De spoorwegen zullen de hele feestperiode op volle kracht draaien. Ze voorzien op de eerste dag al meer dan 10 miljoen passagiers te vervoeren. Over de hele periode mikken ze op 510 miljoen reizigers, zowat 5,5% meer dan vorig jaar.
Sinds dinsdag worden treinstations en vliegvelden overspoeld door miljoenen reizigers met valiezen. De jaarlijkse transportactiviteiten rond het Lentefeest zijn een barometer voor het technologisch niveau en de werking van het Chinese transportsysteem.
Terwijl er in het verleden tijdens de feestperiode traditioneel te weinig beschikbare plaatsen op het openbaar vervoer waren lijkt China vandaag perfect in staat om een recordaantal passagiers te bedienen.
De Chinese spoorwegen gaven de formele aftrap van de feestperiode met de intercity trein van deze dinsdag om 12:02h van Beijing West naar Hefei, de hoofdstad van Anhui. De trein was voor de gelegenheid versierd met papierknipsels, Chinese symbolische knopen en een rode spandoek ‘Naar huis terugkeren is het belangrijkste van het Chinese Nieuwjaar’.
De krant Global Times ging een kijkje nemen in de stations van Beijing West en Beijing Chaoyang en stelde vast dat het er druk was maar de reizigers op een vlotte en ordentelijke manier aanschoven begeleid door extra personeel van de spoorwegen.
De krant vernam dat er ook dit jaar technologische nieuwigheden zijn: zo worden big data, cloud computing, artificiële intelligentie, slimme systemen en gezichtserkenning volop ingezet voor de ticket verkoop, de veiligheidscontrole en het regelen van de in- en uitgang van het station.
De totale capaciteit van de spoorwegen is sinds vorig jaar toegenomen door het in dienst nemen van nieuwe lijnen in 2024 en het inzetten van 185 nieuwe Fuxing treinstellen met een kruissnelheid van 350 kilometer per uur.
Nieuw: Reizen met Chinese vliegtuigen
Naar schatting 90 miljoen Chinezen zullen hun verplaatsing met het vliegtuig maken, en ook dat is een record.
Ter gelegenheid van het Lentefeest worden een aantal nieuwe C919 vliegtuigen ingezet. Dat zijn de middelgrote toestellen van Chinese makelij die sinds kort in dienst zijn.
China Eastern Airlines gaat met 804 passagierstoestellen vliegen, waaronder 10 stuks C919 die op vijf routes ingezet worden. Allen samen zullen ze 124.000 vluchten uitvoeren.
Door een aanzienlijke versoepeling van de visumvrije toegang wil men ook meer toeristen uit het buitenland lokken voor activiteiten van het Lentefeest. Dit jaar is het eerste Lentefeest dat door Unesco erkend is als immaterieel cultureel erfgoed.
Bron: Global Times