De voorbije week werden in Afrika door diverse Chinese maatschappijen overeenkomsten gesloten over de aanleg van infrastructuur. Het gaat over nieuwe spoorlijnen in Nigeria en Zambia. In Ethiopië wordt voor een bank het hoogste gebouw in Oost-Afrika gepland en in Zimbabwe gaat het om een residentieel vastgoedproject.
Twee bouworders ter waarde van $ 5,5 miljard werden binnen gehaald door China Railway Construction Corp (CRCC). Het gaat om een order van $ 3,5 miljard voor een interstedelijke spoorweglijn in Nigeria en een andere order voor de bouw van een residentieel wooncomplex in Zimbabwe ter waarde van $ 1,93 miljard. De contracten zullen gaan naar CRCC volledige dochter CRCC China-Africa Construction LTD die nu al de grootste bouwer is van spoorinfrastructuur op het continent. Vorig jaar tekende de maatschappij in Nigeria al een overeenkomst van $ 12 miljard voor spooraanleg waarvoor het Chinese ZTE de communicatie plaatst. Hoe de financiering zal verlopen is nog niet bekend, maar wellicht wordt dat een van de Chinese drie politieke banken die de afgelopen jaren meer leningen aan Afrika hebben geschonken dan de Wereldbank, de African Development Bank en de Asian Development Bank samen.
Het gaat om een interstedelijke treinrails in de deelstaat Ogun die aangelegd zal worden door China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) waarvan de werken drie jaar zullen duren. Nadien is mogelijk uitbreiding aan de orde naar de omliggende deelstaten. Dezelfde maatschappij is zopas gestart met de werken aan de diepzeehaven in Lekki die de tweede grootste diepzeehaven in Afrika moet worden na die in Zuid-Afrika. De lijn moet ook wat druk afnemen van het bestaande wegennet. CCECC-voorzitter Cao Baogang zei bij de ondertekening aan Xinhua dat lokale arbeidskrachten opgeleid zullen worden vooraleer het project beëindigd wordt opdat zij het management van de spoorlijn kunnen nadien kunnen uitvoeren.
Dezelfde China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) mag in Zambia in het oosten en het noorden twee spoorlijnen aanleggen van in totaal 760 km. De haalbaarheidsstudies naderen hun voltooiing. De bouw aan de twee lijnen zal tezelfdertijd beginnen en moet binnen 5 jaar klaar zijn.
Tenslotte mag de China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) voor de Commercial Bank of Ethiopia (CBE) het hoofdkwartier bouwen dat met zijn 46 verdiepingen en 198 m hoogte het grootste gebouw zal zijn in Oost- Afrika. Algemeen manager Song Sudong zei vooral een belang te zullen hechten aan de kwaliteit van het gebouw zodat het een van de beste gebouwen wordt in Afrika.
Lees ook over de spoorweg doorheen Angola