Het groothandelscentrum te Yiwu heeft zijn bestellingen voor Halloween en Kerstmis 3 maanden vroeger gekregen dan normaal. Dit is toe te schrijven aan blokkades in de bevoorradingsketen wegens Covid. Ondertussen wordt de trein aantrekkelijker voor transport dan het schip.
Zowel het groothandelscentrum te Yiwu als de fabrieken in Guangdong hebben hun schema aangepast om voortijdige bestellingen voor Halloween en voor Kerstmis op tijd naar de VS of naar Europa te transporteren. Het door de pandemie veroorzaakte containertekort en havencongestie hebben de toeleveringsketens aangetast. Nu worden de bestellingen die normaal in augustus verricht worden, één tot drie maanden vroeger geplaatst. Vrachtagent Bao zegt dat de bestellingen tot in augustus reiken, maar dat hij eerst oude klanten bedient vooraleer nieuwe te aanvaarden. Een producent van Halloween waren zegt dat honderdduizenden pompoen-lantaarns in minder dan twee weken uitverkocht waren, een record.
Ook de fabrieken in Shenzhen zitten dit jaar vroeg aan hun piekperiode. Een werknemer van een decoratiefabriek vertelde Global Times dat één maand vroeger gestart werd met de vervaardiging van de eindejaar bestellingen voor Europa en de VS. De uitvoer van China lag tijdens de eerste 5 maanden van het jaar 23% hoger dan in dezelfde periode uit 2019.
Terwijl transport met het schip normaal instaat voor 95% van het versturen bij de uitvoer, blijkt de trein een almaar aantrekkelijker alternatief. Sinds vorig jaar de havens in Europa en VS aangetast werden door het coronavirus keerden de lege containers maar traag terug. Dit werd nog in de hand gewerkt door de blokkade in het Suezkanaal en de recente achterstand in de Yantian haven. In combinatie met een staking in sommige VS-havens werden schepen uitgesteld, zijn havens overbelast en containers moeilijk te krijgen. 10 tot 15.000 containers zijn gestrand in Californië en 50.000 lege containers liggen opgestapeld in Australische havens. Door het containertekort zijn de bevrachtingstarieven van het zeevervoer verdrievoudigd in vergelijking met vorig jaar. Gevreesd wordt dat deze toestand nog een paar jaar kan duren.
Meer en meer handelaars beginnen het treinverkeer te verkiezen wegens stabiele en snelle leveringen evenals concurrentiële prijzen. De vrachttrein doet er maar de helft van de tijd met een schip over terwijl de prijzen van het vrachtvervoer die vroeger het dubbele van het schip bedroegen nu gelijk zijn. Uiteraard kan een schip veel meer containers aan.
Global Times