Nu ook Chinese vrachttrein naar Antwerpen

Vorige week vertrok uit China een nieuwe regelmatige vrachttrein zowel naar Antwerpen als naar Wenen. Volgens ‘China Railway Corporation’ maakten de Chinese treinen die een veertigtal steden verbinden de afgelopen eerste 3 maanden duizend ritten. Vooral de Duitse stad Duisburg doet er haar voordeel bij.

Trein naar Antwerpen

Het is precies een jaar geleden dat vicepremier Peeters te Daqing (Heilongjiang) het vertrek meemaakte van de eerste regelmatige trein die in China afgewerkte Volvo-auto’s wekelijks verstuurt naar Zeebrugge. De logistieke partner van de Maatschappij van de Brugse Zeehaven is de Chinese Changjiu Logistics Group. Jaarlijks voeren ze tussen 30.000 en 40.000 wagens in, weliswaar een peulenschil van de 2,8 miljoen voertuigen die Zeebrugge jaarlijks importeert.
Deze week vertrok een nieuwe reguliere vrachttrein die de havensteden Tangshan (Hebei) en Antwerpen verbindt. Omdat Tangshan zich 150 km van Beijing bevindt, biedt hij ook de mogelijkheid om vracht uit de hoofdstad, uit Tianjin en de provincie Hebei naar Europa te vervoeren. Eerder was het al voorgevallen dat enkele treinen van Duisburg naar Antwerpen verder reden. Aan de nieuwe reguliere verbinding is volgens de Antwerpse havenschepen Van Peel vijf jaar gewerkt.

Zijderoutes

Ook de Oostenrijkse president Alexander Van der Bellen is tevreden omdat deze week in Wenen de eerste reguliere trein met Chinese goederen aankwam uit Chengdu. Met de nieuwe treinlijn vormt ook Oostenrijk nu een deel van de nieuwe zijderoutes die China uitbouwt. Volgens het samenwerkingsakkoord tussen het Oostenrijkse OBB Holding en de Chengdu International Rail Port Investment & Development (Group) zal Oostenrijk in functie van dit ‘Belt & Road Initiative’ een geheel nieuwe terminal uitbouwen voor Centraal Europa.
Gedurende de eerste drie maanden hebben China-Europa vrachttreinen volgens China Railway Corporation  1000 ritten gemaakt en dat is 75% meer dan het jaar voordien. Deze treinen verbinden 43 Chinese steden met 41 Europese steden in 13 landen. Chengdu telt zelfs 16 routes onder meer naar Nuremberg, Milaan en Praag. Ondertussen zijn er in het kader van de nieuwe zijderoutes ook treinen ingezet die Yinchuan (Ningxia) met Teheran verbinden evenals de Baku-Tbilisi-Kars spoorweg geopend is die China met Turkije verbindt.

Duisburg

Xi Jinping in Duisburg in gezelschap van burgemeester Soren Link, ministers voor economie Gabriel en Energie Kraft en havenvoorzitter Staake

Vooral de stad Duisburg doet gouden zaken met de ‘China Railway Express'(CRE) containers die je overal ziet. Vier jaar geleden ontving Duisburg Intermodal Terminal zeven tot acht treinen per week. Nu worden er elke week 25 westwaartse en 25 oostwaartse CRE treinen verwacht. Er komen treinen aan vanuit Zhengzhou, Wuhan, Yiwu, Shenyang en nog andere steden: sinds januari kwamen bijvoorbeeld al meer dan 78 treinen uit Chongqing-Xinjiang aan. Dit jaar verwacht Duisburg een duizendtal vrachttreinen uit China. Volgens de Duitse logistieke firma Hellman werden vorig jaar 160.000 ton goederen via de trein naar Duisburg gestuurd.
Niet te verwonderen dat Duisburg met een aangroei van 30% de snelst groeiende Duitse haven is. CRE heeft meer dan 6000 banen in de logistiek geschapen, aldus Johannes Pflug die bij de stad Duisburg verantwoordelijk is voor China-zaken. Meer dan 100 Chinese bedrijven hebben zich in de regio gevestigd. Burgemeester van Duisburg Sören Link besluit dat de CRE-treinen onbeperkte opportuniteiten brachten naar zijn stad. Het dagblad Sueddeutsche spreekt van een tweede lente.
Bronnen: Global Times, China Daily, GvA, vrtnieuws, presse.duisport.de, portofzeebrugge

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *