Nu ook master plan voor Chengdu-Chongqing cluster

Regering en partij hebben een master plan uitgevaardigd voor de ontwikkeling van het cluster Chengdu-Chongqing als nieuwe economische motor ter ontwikkeling van de westerse regio

Chongqing

Het plan voor de uitbouw van de economische cirkel Chengdu-Chongqing is een nieuwe ontwikkeling in de regionale strategie na de regio Beijing-Tianjin-Hebei, de delta van de Jangtse rivier en het gebied rond de Grote Baai. Het gebied is 185.000 km² groot en had in 2019 een permanente bevolking van 96 miljoen met een brp van 6300 miljard yuan. Nu krijgt ook het westelijk gebied zijn cluster dat toonaangevend wil zijn voor zowat 400 miljoen verbruikers. Het CPC Centraal Comité en de regering willen met het master plan dat het cluster Chengdu-Chongqing een economisch centrum wordt met nationale invloed, een sleutel hub voor wetenschappelijke en technologische innovatie, een nieuw gebied voor hervormingen en open deur-politiek en een plaats met hoge levensstandaard.

Bedoeling is dat de economische kring tegen 2025 duidelijk vooruitgang boekt in economische kracht en internationale invloed. Volgens het plan zal dan 66% van de permanente bewoners in de steden leven. Stappen daartoe zijn een beter geïntegreerde stedelijk-rurale ontwikkeling en de uitbouw van een bestemming voor wereldwijde consumenten.

Ambtenaar Zhang Zhisheng van Liangjiang New Area in Chongqing verwacht dat de taak in de nijverheid de uitbouw bevat van samenwerkingsplatformen zoals in autobouw, elektronica, digitale economie en de expo-sector. Onder manager Fang Liang van Chongqing Guoyuan Container Terminal vindt dat het plan een mogelijkheid biedt om de haven te moderniseren en uit te spelen als nationale logistieke hub. De voorbije jaren hebben de twee al behoorlijk geïnvesteerd in transportinfrastructuur. Het bereik van de nieuwe economische kring is niet beperkt tot China. De link wordt eveneens gelegd met Europa en ASEAN. Vanuit de twee steden vertrokken dit jaar al 3500 vrachttreinen naar Europa of 30% van het landelijk totaal. Het zuidwesten beoogt ook een nieuwe land-zee doorgang en tot nu toe heeft de New International Land-Sea Trade Corridor banden met 300 wereldhavens.

Peoples Daily, Global Times

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *