Naast gedeelde werkplaatsen duiken nu ook gedeelde studeerlokalen in het stadsbeeld op. De kalme ruimtes richten zich naar het beperkte budget van studenten en bieden wifi tot en met koffie.
De trend van gedeelde studeerkamers startte enkele maanden geleden in Japan en Zuid Korea. Vorige zomer waaide die over naar Chinese steden zoals Beijing en Shanghai. Nu raakt het fenomeen verankerd. Zizai Study Room is een voorbeeld in Beijing. Gespreid over 150 m² wil de ruimte zijn gebruikers een rustige en productieve studeeromgeving bieden met toegang tot wifi, koffie, verfrissingen e.d. De ruimte is open van 9u ’s morgens tot 10u30 en dit zeven dagen per week. In tegenstelling tot niet commerciële initiatieven wordt een bijdrage gevraagd die varieert van 3 tot 6 yuan per uur. De studenten kunnen ook een dag-, week- of maandpas kopen. Zizai beweert honderden gebruikers te tellen.
De 29 jarige Nor Hargana studeerde er sinds september voor de toelatingstest tot het postgraduaat. Ze studeert er gewoonlijk tien uren per dag gedurende 5 dagen per week. Ze vindt de ruimte er rustiger en minder druk in vergelijking met studeerruimtes op de campus. Momenteel kan Zizai ruimte bieden aan 40 klanten tezelfdertijd. De bezettingsraad schommelt rond 80%. De concurrentie noopt tot het verbeteren van de kwaliteit. Bij de lancering telde Zizai 10 studeerruimtes, nu zijn er al onverwacht al meer dan 70.
Volgens Raymond Wang bij consultancy Roland Berger komt het initiatief tegemoet aan de behoefte aan rustige ruimtes gedurende de examentijd. Thuis is de omgeving vaak te luidruchtig, op de campus zijn de stoelen snel benomen. Het is voorlopig moeilijk de grootte van de markt en de winstgevendheid in te schatten. Duidelijk is dat ze de lessen geleerd hebben van de gebarsten luchtbel in de deelfietsen. Daar zit Ofo nog altijd met één miljard schulden die het moet terugbetalen aan de gebruikers die hun waarborg terug vragen. Vandaar dat de deel studeerkantoren eerder focussen op het verbeteren van kwaliteit dan op ongebreidelde uitbreiding.
In 2018 was de Chinese deeleconomie goed voor een omzet van 2,94 biljoen, een vooruitgang met 41%. Voor de komende jaren wordt een jaarlijkse groei met 30% verwacht. Eind 2018 waren er wereldwijd meer dan 305 éénhoorns (starters die meer dan 1 miljard $ waard zijn) waarvan 83 Chinese bedrijven. 34 van hen zijn actief in de deeleconomie.
China Daily
Met het coronavirus zijn gedeelde werk -en studeerruimten niet meer aan de orde. Bedrijven zullen hun boeken moeten sluiten.
toestand lijkt me minder erg dan de catastrofale toestand in de hongkong luchtvaart, toerisme en kleinhandel
De lokale economie in HK lijdt minstens even erg onder het coronavirus dan andere Chinese steden.
Als de toestand onder controle komt, en de paniek wat gaat liggen, zal de economische schade beperkt blijven.
Als in maart de toestand in Peking even erg wordt als Wuhan vandaag, ziet het er zeer slecht uit.
Het openbare leven is volledig stilgevallen in China, dat bovendien in de wereld meer geisoleerd geraakt.
Er is een kwalitatief onderscheid tussen Beijing en Hongkong
In Beijing komt er in het ergste geval een iets mindere groei dan gepland
De krimp in 2019 van Hongkongs economie zal dit jaar echter door de afsluiting van het vasteland verder duren. Wellicht staan vrij grootschalige afdankingen te wachten in luchtvaart, toerisme en kleinhandel. Het Shenzhen brp dat in 2018 al marginaal groter was dan dit te Hongkong zal zijn dominantie versterken. Bovendien begint het in Hongkong etisch sterk te stinken: https://www.scmp.com/news/hong-kong/article/3048546/coronavirus-crisis-brings-out-worst-toxic-hong-kong-society-already
HK is een geval apart, met protesten, verslechterde wereldeconomie en vertragende economie in China is allemaal samenkomen.
Wat steden zoals BJ en SH betreft, door de vertagende economie zal het voor veel kleine bedrijven overleven worden. 2019 was al een heel slecht jaar, 2020 dreigt nog slechter te worden.
En dan hebben we het nog niet over het achterland van China, Noordoost China, Inner-Mongolie, Gansu, Shanxi, Xinjiang zitten nu al een halve recessie.
k geef toe dat mijn voorspelling van grootschalige afdankingen bij de luchtvaart
in Hongkong niet volledig correct was want Cathay Pacific vraagt zijn 27.000 personeelsleden om drie maanden thuis te blijven met onbetaald verlof
Cathay heeft al jaren structurele problemen. De protesten en het virus zullen de doodsteek betekenen.
Maar u vergeet het grote plaatje. Honderdduizenden bedrijven in China zetten hun personeel de facto op onbetaald verlof, van fabrieken tot restaurants. Alles is dicht.
geheel Hongkong is een structureel probleem: De Financial Times zegt vandaag nog
Hong Kong still lags behind other Asian centres in technology, producing just a handful of valuable tech start-ups and losing ground in a critical sector already largely dominated by its neighbours.
Kijk naar het grote plaatje. China zit al een tijdje een economische vertraging. Sommige regio’s, ik verwijs nogmaals naar Noordoost-China, zitten al jaren in een semi-recessie, met structurele problemen in oude industriele takken, terwijl schulden alsmaar moeilijker terugbetaald worden.
Maar ook de topsteden zoals Peking kenden verleden jaar al een slecht jaar. Zelfs bij de top internetbedrijven waren er massale afdankingen.
Hong Kong is maar een deel van het verhaal.