Nederlands producent en marktleider van autochips NXP test het computersysteem Bluebox voor autonome voertuigen en heeft het verkocht aan topmerken. NXP is ook in groeimarkt China aanwezig. Chinezen zouden meer open staan voor auto’s zonder chauffeur dan westerlingen.
Zowel autobedrijven als de internetgiganten experimenteren met voertuigen zonder bestuurder wat in een verbonden wereld de volgende rage kan worden na de smartphone. De Nederlandse chipproducent NXP is hier zeer actief. Volgens een studie van de Boston Consulting Group zou China in de nabije toekomst een kwart uitmaken van de wereldwijde markt die tegen 2035 zou oplopen tot 12 miljoen.
Volgens consultancy Roland Berger hebben Chinese autobestuurders meer belangstelling dan hun Europese collega’s voor de aanschaf van een autonome auto. Van de Chinese bestuurders staan er 96 % voor open, terwijl het cijfer maar 58 % bedraagt in de VS en Duitsland. NXP heeft een overeenkomst van $ 11 miljard gesloten om de producent van autochips Freescale uit Austin op te kopen en de combinatie heeft NXP geholpen om het Japanse Renesas te verdringen als grootste producent van voertuigchips.
Bluebox
Deze week toont NXP op een technologieforum in Austin zijn nieuwe platform voor autonome voertuigen dat aangedreven wordt door het centraal computersysteem Bluebox. In het voertuig met Bluebox worden vele stromen gegevens van sensoren naar het systeem gestuurd. Bluebox is een open platform gebaseerd op Linux in C-taal. Bluebox detecteert hindernissen, lokaliseert ze en beslist waar het voertuig moet rijden. Het systeem werd al getest en is beschikbaar voor vier van de 5 grote autoproducenten in de wereld.
Volgens NXP-CEO Clemmer wil NXP China ook aantonen hoe de ‘slimme stad’-technologieën zo toegepast kunnen worden dat ze de druk op het verkeer verlichten. Naar eigen zeggen is NXP leider in ‘advanced driver assistance system’ (ADAS) processoren waarvan er 30 miljoen in omloop zijn. 8 van de 10 grootste autoproducenten gebruiken ADAS-processoren van NXP. Volgens Semicast Research heeft NXP 14 % van de wereldwijde markt waardoor het ook eerste staat in China, Noord-Amerika en Europa. In november vorig jaar nam NXP ook te Shanghai deel aan de pilot voor slimme voertuigen om Stella Lux te lanceren en dat is de eerste gezinswagen met zonne-energie.
In China toonden verschillende technologieondernemingen al hun interesse om autonome voertuigen te ontwikkelen. LeEco heeft zijn concept van auto LeSEE dat samen gebouwd werd met VS-producent Faraday. Baidu ontvouwde vorige week een vijfjarenplan waarmee in een testgebied van Wuhu almaar meer autonome voertuigen zullen worden ingezet. Wuhu wordt de eerste stad met autonome voertuigen, aldus Wang Bing, die de leiding heeft van het programma van Baidu voor autonome voertuigen.
Bronnen: China Daily, BBC